The Initiative “We’re not for sale!” is startled by television attention given to Energoatom


The journalist initiative which is fighting commissioned material in news broadcasts are calling on NNEGC [National Nuclear Energy Generating Company] Energoatom to explain the disproportionately large number of news items about Energoatom and its subsidiaries on television.

Over the first 18 days in November, full feature stories were broadcast seven times in the main news broadcasts of channels “1 + 1”, ICTV and “Era”. 

These were the “stories”

  1. South Ukrainian Energoatom and the Russian energy company TVEL open a modern play area (Era, 5 November);
  2. Ukraine is losing its dependence on Russian nuclear energy (ICTV, 8 November);
  3. Two leading energy companies to work with temporary heads  (“1 + 1”, 9 November);
  4. The firm Westing House’s nuclear energy is quite suitable for Ukrainian nuclear energy stations (Era, 9 November);
  5. International Atomic Energy Agency (IAEA) experts point to failings in the work of the Khmelnytsky nuclear power plant (ICTV, 15 November);
  6. The Khmelnytsky nuclear power plant is an example for many European nuclear power stations (Era, 15 November);
  7. IAEA will take on the experience of Ukrainian nuclear energy people.

No other State-owned or private company receives such television coverage.

Vitaly Maximov, one of the participants in the initiative, an expert on economic journalism, states: “We are approaching Energoatom with a request to reveal the secret of such popularity in news broadcasts. The entire market will gain from this”.

Meanwhile, at the request of “We’re not for sale!”, Telekritika carried out its own investigation. Its results are about to be published.

As reported here, the journalist initiative “We’re not for sale!” was launched at the beginning of November when a few dozen news readers, editors and correspondents from television channels pledged not to present commissioned material on news broadcasts.

Daily monitoring is being carried out of all the main news broadcasts on 11 nationwide channels. The aim is to identify commissioned material and publish information about those putting in the orders and those providing the “goods”. An anti-award will be presented once a month.

Those concerned are invited to join the initiative.

Based on a report on

Recommend this post

forgot the password




send me a new password

on top