login | registration | forgot the password
today 26.09.2016 03:15
(by Kyiv time)

navigation

Kharkiv Human Rights Group Social Networking



Kremlin-backed ‘republic’ bans Ukrainian media

16.11.15 | Halya Coynash

While pressure mounts on Ukraine to agree ‘elections’ in areas under Kremlin-backed militant control, the so-called ‘republics’ are making no pretence of planning to hold them in accordance with democratic standards.  On Nov 12, Viacheslav Stolyarenko, ‘information minister’ of the ‘Luhansk people’s republic’ [‘LNR’] announced a ban on a number of Ukrainian television channels, claiming that these “discredit the Republic”. 

The list is substantial: UTV-1 [First National TV]; ‘Donbas’; LOT [Severodonetsk]; K1; K2; M1 and M2. 

Stolyarenko stated that the order banning the channels was prompted by “reports broadcast by the television channels over the last two months which are aimed at discrediting both the government of the Luhansk people’s republic, and its officials, ordinary citizens and, in fact, its very statehood.”

He asserted also that Kyiv “has activated its information attacks”, and claimed it was spreading disinformation.  He gave no examples.

Such restrictions are nothing new.  In June, while announcing that they wanted ‘special status’ within Ukraine, the so-called ‘Donetsk people’s republic’ announced that the local Internet provider was being forced to block 39 websites in Donbas.  The list had in fact only been extended from the 27 sites blocked in September 2014.  The new sites deemed to be ‘inciting inter-ethnic enmity’ and engaging in “slander” included Radio Svoboda, Informator.lg.ua, Liga.net and others.  .

A number of the journalists working for the blocked sites are, in fact, from Donbas but were driven out of the area through threats or direct attacks. IMI’s monitoring in 2014 reported at least 34 attacks on media in Donbas that refused to cooperate with the self-styled ‘republics’.  Some were also held hostage for considerable periods of time, and 30-year-old journalist Maria Varfolomeyeva, seized in January, remains imprisoned and tormented for Russian propaganda channels.  

One of the first things that the militants did when seizing control of a city in 2014 was to cut off all Ukrainian channels, replacing them with Russian pro-Kremlin media.  Such media sources present the militants as insurgents defending the rights of the local population, avoid any mention of Russian spetsnaz officers captured in Donbas, crimes committed by militants, etc.  Most importantly they portray the Ukrainian military as carrying out ‘punitive actions’, often claimed to be ‘war crimes’, and accuse them of being behind the conflict in general, and each case of shelling, each killing of civilians, and so forth. 

‘Elections’

Germany’s Foreign Affairs Minister Frank-Walter Steinmeier has acknowledged media freedom as one of the five thorniest issues regarding possible elections in the so-called ‘republics’. 

The others, Vladimir Socor from the Jamestown Foundation writes, are as follows:

1) Voter status of internally displaced persons (IDPs) who fled Donbas.  Kyiv insists that they must have the right to vote, and the right to stand for office.

2) “Eligibility of political parties to enter their candidates.

3) Election monitoring. Most worryingly, Steinmeier raised the question in his readout of the Normandy meeting on Nov 6, apparently suggesting the possibility that the monitors would not be from the OSCE.  Where the militants and Russia would get ‘observers’ from has already been seen, with those invited to give their stamp of approval to the so-called Crimean ‘referendum’ and illegal elections on Nov 2, 2014 being mainly from far-right, even neo-Nazi European parties.

4) Applicability of Ukraine’s electoral legislation and role of Ukraine’s Central Electoral Commission (CEC). Socor notes that any pretence at the Nov 6 meeting that the elections will be held on the basis of Ukraine’s electoral legislation have been dropped.  “According to Steinmeier, while “Ukraine’s CEC cannot be excluded, ” the legal basis would be agreed upon between “the parties [Kyiv and Donetsk-Luhansk], taking into account the Donbas region’s interests.”

Judging by the militants’ open contempt for freedom of speech, that too appears to be regarded by France and Germany as expendable.  

see also:
Kremlin-backed militants drive out another vital aid charity as ’western spies’
Put Donbas Hostages on Normandy 4 agenda now
Kremlin-backed militants prove nobody is safe in Donbas
New wave of ’arrests’ & attack on Ukrainian churches in militant-controlled Donetsk
Will the West accept Potemkim elections in Donbas?
Special Zombie Status? Kremlin-backed ’republics’ block all independent media
Call for Action to Free Luhansk Journalist held Hostage for 5 Months
Desperate plea from Luhansk hostage facing 15-year ‘sentence’
Luhansk militants hold journalist hostage, threaten 15-year ‘sentence’
Luhansk journalist freed after 5 months in captivity
Journalist in captivity for 100 days
Concern for civic activist and journalist seized by Luhansk militants
Journalist missing in Luhansk
Five journalists not on the list of Kremlin-backed militants’ hostages
Journalist covering siege of Ilovaisk taken prisoner