пошук  
версія для друку
Періодика › Бюлетень "Права Людини"200320
14.12.2003 | Людмила Кучеренко, Полтава

Чи повернеться на телеекрани полтавська "Юта"?

   

З 18 червня 2003 року ТРК “ЮТА” припинила мовлення на 24-му телеканалі, на якому багато років жителі Полтави і навколишніх районів дивилися її передачі.

Власне кажучи, спроби знищити ТРК “ЮТА” почалися набагато раніше. А саме тоді, коли генеральний директор телекомпанії Георгій Чечик “побив горшки” з тодішнім мером Полтави А.Кукобою. Першими можливості дивитися її передачі були позбавлені абоненти кабельних мереж Полтави: ще у травні 2001 року чотири полтавські оператори кабельного телебачення, домовившись, в один і той же день солідарно вимкнули ТРК “ЮТА”. А через кілька днів вийшли в ефір передачі студії “Місто”, засновниками якої були три (з чотирьох) оператори кабельного телебачення і одна фізична особа. З якою метою була створена нова телекомпанія і наскільки вона незалежна, можна судити з її передач. Власне, ні для кого не секрет, що маючи офіційно приватний статус, телестудія “оспівує” мера.

Наступний наступ на ТРК “ЮТА” був здійснений через Фонд комунального майна Полтави. Коли телекомпанія згідно з договором перерахувала кошти за вилучення будинку, в якому знаходилася (вул. Паризької Комуни, 44), то фонд тричі повертав телевізійникам гроші, доки не втрутилися посадові особи з Києва. Ледь була відбита ця атака, як почався шалений тиск на телекомпанію з метою витурити її з приміщення по вул. Жовтневій, 43, де знаходилася радіокомпанія “Полтава плюс”. Голова облдержадміністрації на одній з апаратних нарад дав протокольне доручення демонтувати передавальну антену. Директора Будинку техніки змушували розірвати договір оренди з “Полтава плюс”. Суть нових претензій міської санепідемстанції зводилася до того, що нібито передавальна антена на даху цього будинку випромінювала шкідливі для здоров‘я радіохвилі, хоча за кілька місяців до цього той же головний санітарний лікар Полтави власноруч поставив дозвільний підпис на санітарному паспорті радіокомпанії.

Коли й ці домагання та позови Фонду міського майна про виселення з приміщення були відбиті, схоже, в хід була пущена “важка артилерія”.

Під час парламентської виборчої кампанії ТРК “ЮТА” співпрацювала з київською телекомпанією “ТЕТ”. Та набагато пізніше, після закінчення виборів, у листопаді 2002 року “ТЕТ” пред‘явив до ТРК “ЮТА” позов на фантастичну суму – 9300000 гривень – про стягнення штрафних санкцій за порушення умов договору. Сума позову більше, ніж у 30 разів перевищувала активи телерадіокомпанії. На думку юриста “Інтерньюз-Україна” Павла Моісеєва, куди ТРК “ЮТА” звернулася за правовою допомогою, сума позову, позовні вимоги і обставини справи вказували на те, що дії позивача спрямовані на знищення телекомпанії. До речі, саме в цей час очікувалося оголошення Національною радою з питань телебачення і радіомовлення України конкурсу на використання 24-го каналу, на якому до цього часу мовила ТРК “ЮТА”.

Подальший перебіг подій лише підтвердив, що ТРК “ЮТА” “замовив” хтось із сильних світу цього. Бо вже наступного дня після надходження позову до господарського суду Полтавської області суд виніс ухвалу про забезпечення позову шляхом накладення арешту на майно, на банківські рахунки телекомпанії та надіслав її у держвиконавчу службу. Держвиконавці спрацювали оперативно: наступного дня рахунки ТРК були арештовані, що практично паралізувало діяльність (зазвичай на це йде від двох тижнів до місяця). І тільки потім керівництво ТРК “ЮТА” дізналося, в чому ж справа.

ТРК “ЮТА” подала зустрічний позов про визнання договору між нею і ТРК “ТЕТ” недійсним.

Господарський суд Полтавської області ухвалив рішення про стягнення з ТРК “ЮТА” 9 300 000 гривень та 17 118 гривень державного мита. При цьому, як стверджує юрист “Інтерньюз-Україна” П.Моісеєв, суд повністю проігнорував пояснення ТРК “ЮТА”, відмовив у задоволення її зустрічного позову, перекрутив факти, частину рішення проголосив без присутності сторін, тобто, грубо порушив норми матеріального і процесуального права.

12 березня ц.р. Харківський апеляційний господарський суд, розглянувши апеляційну скаргу полтавців, визнав спірний договір між ТРК “ЮТА” і ТРК “ТЕТ” недійсним. “ТЕТ” це рішення не оскаржувала.

Тим часом ТРК “ЮТА” подала документи на участь у конкурсі Національної ради на право мовлення на 24-му телеканалі, оскільки на цей час у неї закінчився строк раніше виданої ліцензії. На першому засіданні голоси 8-х членів Національної ради розподілилися навпіл: чотири – “за”, чотири – “проти”. Цікаво, що присутня на засіданні представник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у Полтавській області Лілія Миронович (до цієї посади – референт заступника голови Полтавської облдержадміністрації П.Шемета), котра, за логікою, повинна б відстоювати інтереси телерадіокомпаній Полтавщини, запропонувала видати ліцензію... київській ТРК “ТЕТ”, що близька до СДПУ(о). І це при тому, що ТРК “ЮТА” має найсучасніше серед інших полтавських телекомпаній обладнання і багаторічний досвід роботи в ефірі.

Через кілька тижнів, на другому засіданні Національної ради доля ТРК “ЮТА” була вирішена остаточно: більшість членів Нацради проголосували, щоб на 24-му каналі у Полтаві мовила ТРК “ТЕТ”.

І все ж, поки що надія на те, що ТРК “ЮТА”, яка, пройшовши численні випробування різними формами політичної цензури, й справді стала незалежною, повернеться в полтавський ефір, і ми матимемо альтернативну владній телевізію, ще є: телекомпанія подала документи на конкурс на інший телеканал. Звісно, якщо ділитимуть ефір чесно...

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори