пошук  
версія для друку
Періодика › Бюлетень "Права Людини"200422
19.08.2004 | Олексій Светіков

Дослідження рівності доступу до ЗМІ: Луганська область

   

Активність висвітлення діяльності кандидатів у президенти у липні в порівняні з попереднім місяцем зросла в 1,5–2,7 рази. В усіх ЗМІ, щодо яких здійснювався моніторинг, найактивніше в позитивному забарвлені висвітлювалася діяльність Віктора Януковича. Негативна інформація стосувалася переважно Віктора Ющенко.

У липні кількість газетних публікацій, що висвітлюють діяльність кандидатів у президенти, у порівнянні з червнем збільшилась в 2.1 раз і досягла (разом у 6 газетах) 133, а їх площа зросла в 2,7 раз і сягнула майже 700 тис. знаків. Тривалість телесюжетів зросла у 1,5 рази, і досягла 5300 сек. Збільшення активності у більшому ступені стосується комунальних видань – у 6 разів для комунальних газет та у 3 рази для державного регіонального телебачення.

На долю матеріалів, що висвітлюють діяльність Віктора Януковича в позитивному чи нейтральному світлі, приходиться 65% газетної площі, на долю матеріалів, що негативно висвітлюють діяльність Віктора Ющенко – 11% площі. Ще більша перевага прем’єр–міністра на луганському телебаченні, де на позитивну інформацію щодо нього приходиться 89% часу.

Такі пропорції характерні для усіх видань чи телевізійних каналів, щодо яких проводився моніторинг, відхилення від цих середніх даних складає до 15%.  Жодне видання не надало жодного матеріалу, у якому б діяльність Віктора Януковича висвітлювалась би в негативній тональності.

Головними інформаційними приводами, на тлі яких відбувалося висвітлювання діяльності кандидатів у президенти, були наслідки візиту на Луганщину прем’єр–міністра України Віктора Януковича, який відбувся 22 червня, після чого на протязі липня в область поступили кілька траншів на погашення заборгованості по зарплаті та фінансування для потреб комунального господарства, а також процес реєстрації кандидатів та формування передвиборних штабів. При цьому висвітлювалися майже виключно заходи по формуванню штабів та акції на підтримку «єдиного кандидата».

ТЕЛЕБАЧЕННЯ

По Луганщині до медіа–моніторингу включено два телеканали, що мають віщання майже на всю територію області: державна луганська обласна телерадіокомпанія та приватний телеканал «ИРТА». Аналізу піддавалися 5 телепередач ЛОТРК та 3 телепередачі каналу «ИРТА».

Найбільш активно в позитивному чи нейтральному забарвлені регіональні телеканали висвітлювали діяльність Віктора Януковича, на якого приходиться 89% усього ефірного часу. Аналогічна інформація щодо Віктора Ющенко, Олександра Мороза, Петра Симоненко та Анатолія Кінаха майже не надавалась, на кожного з них приходиться від 4,5 до 1%.

Відзначимо, що інформаційно–агітаційна кампанія на луганських каналах цього місяця була «білою», матеріали у негативному забарвленні не надавалися взагалі.

Для телеканалу ЛОТРК характерно суттєве збільшення кількості й тривалості матеріалів, що стосуються суб’єктів виборчої кампанії: у травні сюжети такої направленості тривали 260 сек., у червні – 1090, у липні – 3170 сек. На позитивні чи нейтральні щодо Віктора Януковича матеріали приходиться 84% від сумарної їх тривалості.

Загальна тривалість сюжетів щодо кандидатів у президенти на телеканалі «ИРТА» у травні–липні лишалася на одному рівні і склала у звітній місяць 2130 сек. При цьому діяльності Віктора Януковича стосувалося 97% їх тривалості.

ГАЗЕТИ

По Луганщині до медіа–моніторингу включено 6 газет громадсько–політичного спрямування з найбільшими накладами: комунальні газети «Наша газета» та «Жизнь Луганска» і приватні «Луганская правда», «ХХІ век», «Новий Ракурс» та «Гривна–плюс».

Найбільш вражаючим є «досягнення» газети луганської міської ради «Жизнь Луганска», у 4–х випусках якої, що вийшли у липні, було надруковано 13 матеріалів загальним обсягом 42300 знаків, з яких 95% приходилося на інформацію з позитивним чи нейтральним забарвленням щодо Віктора Януковича. Як приклад тональності подачі матеріалу цією газетою можна навести слова, що містяться в редакційному матеріалі «Открылся штаб Виктора Януковича»: «Все здравомыслящие люди, которым небезразлично будущее нашей страны, готовы отдать свои голоса на президентских выборах за Виктора Януковича». Це видання суттєво збільшило у липні активність щодо висвітлення суб’єктів (точніше – одного з суб’єктів) моніторингу: у травні газета надрукувала 1 матеріал щодо предмету моніторингу (4860 знаків), у червні – 4 (10600), у липні – 13 (42300). Щодо інших суб’єктів моніторингу, то ця газета надрукувала лише матеріал про те, що луганська організація ПППУ не підтримала висування Анатолія Кінаха, хоча ця заява і не містила негативної щодо Кінаха інформації.

Суттєве збільшення активності щодо висвітлювання діяльності кандидатів у президенти характерно також для газети луганської обласної ради «Наша газета»: у травні в ній був оприлюднений лише 1 матеріал (9790 знаків), у червні – 6 (21760), у липні – 27 (153800). З них таких, що висвітлювали в позитивному чи нейтральному забарвленні діяльність Віктора Януковича, були 22, на які приходиться 72% загальної площі. Для прикладу, надрукований у випуску за 29 липня матеріал  Ірини Лукашевої «Факт і фактор консолідації» формально є репортажем з мітингу на підтримку Віктора Януковича, що відбувся в Луганську 26 липня. Однак велика частина статті – авторська інтерпретація досягнень Януковича, яка завершується гіперболізованим висновком автора про те, що Луганськ нібито вже підтримав Януковича. Це може бути розцінене як використання маніпуляційного прийому і, крім того, прямо порушує обмеження  агітації, передбачені законом для комунальних ЗМІ. Випуски газети містили також кілька матеріалів інформаційно–аналітичного плану, в яких в рівному ступені висвітлювалася діяльність інших кандидатів – Віктора Ющенко, Петра Симоненко та Олександра Мороза, проте на кожного з них приходиться лише по 9% площі. Матеріалів з негативним забарвленням про будь–кого з суб’єктів моніторингу газета не розміщувала.

Газета «Луганська правда» формально є незалежною (засновник – трудовий колектив), але ця колишня газета обкому КПРС фактично є другим офіційним виданням регіональної влади. Як і для формально комунальних видань, активність її у висвітлені кандидатів у президенти багаторазово зросла, с 2 матеріалів (11500 знаків) у травні до 19 (106000) у липні. З них 13 матеріалів (60% обсягу) висвітлюють діяльність Віктора Януковича у переважно позитивній чи нейтральній тональності. Щодо надання нейтральної інформації про діяльність Віктора Ющенко, Олександра Мороза та Петра Симоненка, то вона майже однакова для цих кандидатів (11, 10 і 9% відповідно), трохи менше інформації було наведено щодо Анатолія Кінаха (5% від загального обсягу). Щодо інформації з негативним забарвленням, то така надавалася щодо Віктора Ющенко (5%), невеликі матеріали стосувалися Олександра Мороза та Петра Симоненка.

Лідером щодо площі матеріалів, присвячених діяльності кандидатів у президенти, у липні, як і в попередні місяці, лишалася газета «Новий Ракурс», у 4 випусках якої містяться 29 матеріалів, обсяг яких сягає 30% інформації (більш ніж 200000 знаків), наданої в усіх виданнях. 55% цієї площі приходиться на інформацію, що висвітлює діяльність Віктора Януковича у позитивному чи нейтральному забарвленні. Щодо висвітлювання діяльності Віктора Ющенка, то матеріали з негативним забарвленням (24,6%) суттєво перевищують у цьому виданні обсяг матеріалів, які висвітлюють діяльність цього кандидата в інформаційно–нейтральному плані (16%). Про інших суб’єктів моніторингу негативних матеріалів не було, найактивніше серед них висвітлювалася в позитивному забарвленні діяльність Петра Симоненко (2%), на долю Олександра Мороза та Анатолія Кінаха приходилися суттєво менші обсяги інформації.

Другим традиційним лідером щодо висвітлювання діяльності кандидатів у президенти є газета «ХХІ век», у 4 випусках якої надруковано 37 матеріалів загальним обсягом 173000 знаків. З них 17 матеріалів (57%) – такі, що висвітлюють діяльність Віктора Януковича у позитивному чи нейтральному забарвлені. Матеріали, що висвітлюють діяльність Віктора Ющенка в позитивній чи нейтральній тональності, дещо більші за площею, ніж матеріали з негативним забарвленням, відповідно 13 і 10%. Відсутні у липні в «ХХІ веке» матеріали з негативним забарвленням щодо Олександра Мороза, позитивна інформація щодо нього складає 9% від загального обсягу. Щодо діяльності Петра Симоненка та Анатолія Кінаха, то негативні за забарвленням матеріали перевищують за обсягом нейтральні чи позитивні матеріали, але загальний обсяг усіх не перевищує 1–3%.

Найпасивнішою у висвітлюванні суб’єктів моніторингу лишається газета «Тривна–плюс», у 4 випусках якої за місяць розміщено 7 заміток загальним обсягом 22000 знаків. Жодного матеріалу з негативним забарвленням видання не розміщувало. Щодо матеріалів з позитивним чи нейтральним забарвленням, то більшість їх за кількістю та обсягом приходиться на Віктора Януковича – 3 (57% від загального обсягу). Інші суб’єкти представлені майже в однаковому ступені: Олександр Мороз – 16%, Віктор Ющенко – 11%, Анатолій Кінах – 10%, Петро Симоненко – 6%.

ВИСНОВКИ

Дані медіа моніторингу за липень, який провело луганське відділення КВУ, показують існування великої різниці у представленні політичних суб’єктів та об’ємі висвітлення різних політичних суб’єктів. Характерно, що ця різниця більша для комунальних ЗМІ, які до того ж суттєво збільшили свою активність у проведенні передвиборної  агітації. Проте й у комерційних виданнях присутність Віктора Януковича складає 55 і більше відсотків від площі, яку займають такі матеріали. Крім того, про конкурентів Віктора Януковича луганські ЗМІ розміщують значну кількість негативних матеріалів, використовуючи «чорний піар». Таким чином, можна вважати, що ситуація в Луганській області у липні не була такою, що відповідає рівності доступу суб’єктів виборів до інформації.

Примітка: обсяг матеріалів підраховувався у типографських знаках, за 100% загального обсягу вважається обсяг усіх матеріалів, що стосуються усіх п’яти кандидатів у президенти, щодо яких проводиться моніторинг (Янукович, Ющенко, Мороз, Симоненко, Кінах).

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори