пошук  
версія для друку
15.03.2005

Human Rights Watch: Хитка свобода слова

   

«Незважаючи на відношення, що змінилося востанній час, переслідування журналістів продовжуються, – говорить Рейчел Денбер, в.о. виконавчого директора Відділення Хьюман Райтс Вотч в Європі і Центральній Азії, – українська влада дійсно послабили свою залізну хватку – але ненабагато».

3 грудня Верховний суд в обстановці масовихакцій протесту і сепаратистських настроїв, пославшись на численні порушення, визнав недійсними результати другого туру президентських виборів, у який увійшли діючий прем’єр Віктор Янукович і опозиційний кандидат Віктор Ющенко.

Переголосування другого туру призначено на 26грудня. Одним з наслідків нинішньої політичної кризи стало, незважаючи ні на що, деяке ослаблення твердого контролю нинішнього уряду за засобами масової інформації.

Особливо чітко це виявляється в характері теленовин, що змінився, і в зниженні політичного пресингу на газети, орієнтовані на західноукраїнську і столичну аудиторії.

«З’являється усе більше збалансованої інформаціїпро опозиційного кандидата, – відзначає Р.Денбер. – Однак це пов’язано не стільки з прихильністю свободи печаті і вираження думок, яку виявив уряд, скільки з переоцінкою багатьма ЗМІ політичної кон’юнктури».

Хьюман Райтс Вотч, що завершує 25 грудня свою 10-денну місію по оцінці свободи преси в регіонах, відзначає збереження в ряді областей країни контролю і переслідувань з боку влади. Роки гонінь на незалежних журналістів і неофіційної цензури привели до того, що сьогодні майже не приходиться говорити про культуру незалежності ЗМІ і про професіоналізм журналістів.

Хьюман Райтс Вотч звертає увагу на те, що зміни в подачі новин деякою мірою відображають різку зміну політичної ситуації останнім часом. Так, 28 жовтня 42 тележурналіста з декількох ведучих провладних київських каналів привселюдно заявили, що відмовляються виконувати «вказівки», і обіцяли максимально об’єктивно розповідати про обох кандидатів. У Києві, Львові, Донецьку і Луганську редактори і журналісти в один голос говорили про появу відчуття дійсно більшої збалансованості в подачі матеріалів загальнонаціональними віщальними ЗМІ.

У Львівській області – оплоту Віктора Ющенка взахідній частині України, Хьюман Райтс Вотч відзначено очевидне відмовлення від колишньої практики. Деякі зміни, однак, представляються опортуністичними – продиктованими стрімкою зміною політичної обстановки. Так, після масових протестів і офіційного рішення про переголосування щоденна газета «За вільну Україну», що раніше відповідала урядовій лінії, змінила колір логотипа на жовтогарячий, який став символом опозиції.

Хьюман Райтс Вотч також відзначають, щобільш незалежно стали діяти і регіональні телеканали і ЗМІ на сході країни. В другій половині грудня місцеві журналісти говорили нашій місії, що після другого туру 21 листопаду вони вперше спостерігають істотний ріст числа ЗМІ, які висвітлюють діяльність Віктора Ющенка.

Однак наші інтерв’ю з журналістами в Донецьку і Луганську, де традиційно найсильнішої є позиція Віктора Януковича, свідчать про збереження практики контролю за ЗМІ і переслідування журналістів. Опозиційні ЗМІ ледь помітні або взагалі задавлені владою, а більшість, що залишились – перетворені в рупор місцевої адміністрації. Та решта журналістів, що ще намагаються висловлювати альтернативні політичні погляди, зіштовхуються з ворожим відношенням з боку місцевої влади.

21 листопада заступник головного редактора «Острова» (єдиної великої опозиційної газети в Донецькій області) Сергій Форманюк піддався нападу під час спроби пройти на виборчу дільницю з відеокамерою. За його словами, на вході його зупинили троє невідомих і чоловік, що представився головою дільничної виборчої комісії. Останній вимагав від Форманюка пред’явити не тільки прес-посвідчення, але і додаткові документи. Коли журналіст дістав диктофон, щоб записати розмову, людина, яка назвалася головою вихопила його з рук Форманюка і наказала трьом невідомим «розібратися» з ним. Форманюка витягли з приміщення, кинули на землю і стали бити ногами. У нього також спробували відібрати відеокамеру. Співробітники міліції, що знаходилися неподалік, не могли не бачити, що відбувається, однак втручатися не стали. Незважаючи на всі спроби журналіста домогтися притягнути нападників до відповідальності, міліція відкривати справу відмовилась.

24 листопада луганська обласна рада на позачерговій сесії заборонила кабельним компаніям транслювати «Еру» та «5-й канал», які виступають переважно на стороні опозиції. Згодом рішення було скасовано, однак обласна влада звернулась до Комітету з телерадіомовлення з проханням позбавити обидва телеканали ліцензії.

Луганські журналісти також повідомили Хьюман Райтс Вотч про безпрецедентну позитивну подію: 21 грудня Луганське обласне ТВ (ЛОТ) – рупор місцевої адміністрації – вперше запросило в прямий ефір представника опозиції.

При всьому цьому наново здобутасвобода представляється, у кращому випадку, хиткою і неповною. Про справжню причетність уряду до свободи ЗМІ говорити все ще не приходиться.

«Новому президентові представляється унікальна можливість одним рухом позбавитись колишньої практики переслідування ЗМІ, – заявила Р.Денбер. – Вільна преса – це один із стовпів будь-якої демократичної держави і передумова розвитку політичного плюралізму».

РУПОР

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори