пошук  
версія для друку
Періодика › Бюлетень "Права Людини"200508
08.04.2005 | Наш інформ.

Європейський суд з прав людини у вівторок виніс обвинувальний вирок проти України через порушення свободи слова

   

ЗАТ «Українська Прес-Група», яка володіє газетою «День», звернулося до Європейського суду з прав людини з оскарженням рішень українських судів у справі захисту честі та гідності Наталії Вітренко та Петра Симоненка.

В серпні 1999 року Н. Вітренко та П. Симоненко подали позов до суду про порушення честі, гідності та ділової репутації. Обоє стверджували, що інформація подана в газеті, була неправдивою.

У позові йшлося про дві статті в газеті «День» – 21 серпня та 14 вересня 1999 року – відомої журналістки Тетяни Коробової, яка виклала особистий погляд на місце цих політиків у президентській кампанії 1999 року. Згадані політики заявили, що опубліковані відомості не відповідають дійсності і, згідно з рішенням українських судів, отримали за це відповідне відшкодування.

В березні 2000 року Мінський районний суд м. Києва виніс рішення про неправдивість статті про Вітренко, та зобов’язав ЗАТ «Українська Прес-Група» виплатити їй відшкодування у розмірі 2000 гривень та опублікувати спростування в газеті.

А у червні 2000 року суд частково задовольнив вимоги П. Симоненка? зобов’язав ЗАТ «Українська Прес-Група» виплатити головному комуністу країни відшкодування у розмірі 1000 гривень та спростувати опубліковану інформацію.

Натомість Європейський суд з прав людини, куди зі скаргою звернулася газета «День», постановив, що рішення українського суду суперечить статті 10-й Конвенції прав людини щодо свободи вираження думки. Суд відхилив запропоноване дружнє врегулювання конфлікту, оскільки вирішив, що повага до прав людини потребує подальшого розгляду справи. Суд одностайно прийняв рішення про те, що мало місце порушення статті 10 (свобода висловлювання) Європейської конвенції з прав людини. Суд також прийняв до уваги рекомендації, звіти та резолюції міжнародних органів та неурядових організацій, що висловлювали своє глибоке занепокоєння ситуацією, що склалася з дотриманням прав людини в Україні.

Європейський суд підтвердив, що критика обох політиків була сильною, полемічною, та написана саркастичною мовою. Безперечно, що обидва політики мали причини вважати себе ображеними. Однак, обираючи свою професію, вони повинні були бути готові до того, що їх будуть критикувати; саме такий тягар мають приймати на себе політики в демократичному суспільстві.

Адвокат Дмитро Кутах, який представляє інтереси газети «День», в інтерв’ю «Німецькій хвилі» пояснив: «Ми будували свій захист на тому, що межі критики політиків значно ширші. Йшлося про оціночні судження. Це було основною підставою нашої заяви до Європейського суду.» Адвокат висловив сподівання, що цей судовий прецедент посприяє швидшій імплементації норм європейського медійного права в практику українського судочинства.

«Ми звернулися до Європейського суду після того, як програли українські суди всіх рівнів — від районного до Верховного Суду України, — прокоментувала ситуацію головний редактор газети «День» Лариса Івшина. — Справа розглядалася три з половиною роки, і 29 березня 2005 року Європейський суд ухвалив рішення — безпрецедентне для нашої держави (бо українські суди, на жаль, ще й досі плутають факти й оціночні судження) та досить уживане для Європи. Це рішення на користь журналістів — своєрідне застереження політикам: ми рухаємося до Європи й мусимо приймати цивілізовані норми права. Це зовсім не означає вседозволеність — на сторожі має бути завжди етика, совість і культура журналіста».

За словами Лариси Івшиної, це перше рішення належить не лише газеті «День», а i всій українській журналістиці. Європейський суд, куди зі скаргою звернулася газета «День», ухвалив, що рішення українського суду суперечить 10-й статті Конвенції прав людини щодо свободи висловлення думки, пише «Українська правда». Відтак держава Україна протягом трьох місяців має сплатити газеті «День» понад 588 євро матеріального збитку, 33 тисячі — морального і ще 5,5 тисяч євро судових витрат. Загальна сума — близько 39 тисяч євро.

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори