пошук  
версія для друку
13.10.2011 | Юрій Луканов, для ТЕМИ
джерело: www.tema.in.ua

Харківське телебачення: потрійний удар

   

У Харкові одразу три телевізійні мовники у короткий проміжок часу – з третьої декади липня до другої декади вересня – припинили мовлення – АТН, «Фора» й А/ТВК. Співзасновником всіх каналів є фонд «Інвестор», власник якого – колишній голова Харківської облдержадміністрації і суперник нинішнього міського голови Харкова на виборах Арсен Аваков. Опозиція стверджує, що замовником «теленаїзду» є мер Харкова Генадій Кернес. Наше дослідження не надасть прямих доказів його участі. Але ми знайшли надто багато опосередкованих.

Нині вже не існуючі телеканали не боялися критикувати міську владу. А їхні керівники можуть лише надавати коментарі колегам, в яких вони стверджують: в цьому зацікавлена міська влада і особисто міський голова Геннадій Кернес. Так, мер неодноразово публічно висловлював невдоволення, на його думку, необ’єктивністю каналу АТН. Тим часом, сьогодні він твердить, що це суто господарський конфлікт, до якого влада не має відношення. Арсен Аваков наполягає: це помста йому, оскільки він не дозволяє Кернесу і його напарнику губернатору Михайлу Добкіну безконтрольно дерибанити бюджет. Прокуратура не вбачає підстав для втручання у ситуацію.

22 липня нинішнього року генеральний директор популярного в Харкові телеканалу АТН Олег Юхт отримав листа від провайдера ІТ-сервіс, який постачав сигнал телеканалу в ефір. У листі повідомлялося, що угоду між двома компаніями розірвано в односторонньому порядку. Причини не пояснювалися, було лише нагадування, що АТН має сплатити заборгованість. Юхт відповів, що АТН просить не розривати угоду і пояснити причини таких намірів провайдера. Але відповіді не отримав. Новини АТН зникли з ефіру. За словами Юхта, заборгованість була суто поточною, яка регулярно виникала в процесі роботи. Погасити її не складало жодних проблем.

Щоб не зникнути з ефіру, телекомпанія мусила увімкнути власну радіорелейну станцію. Мешканка сусіднього будинку Анастасія Кобець поскаржилася на те, що у неї погіршилося здоров’я через роботу радіорелейки. Через кілька днів після цього вона стала головою харківської обласної організації «Молоді регіони» – молодіжного підрозділу владної Партії регіонів, членом якої є мер Геннадій Кернес.

Далі – більше: з’ясувалося, що АТН не має санітарного паспорта, без якого не можна використовувати радіорелейну станцію. 28 липня АТН звернулася по санітарний паспорт до міської санітарної епідеміологічної станції. 1 серпня лікарі міської СЕС прийшли до АТН, щоб перевірити наявність такого паспорта. А 2 серпня головний санітарний лікар міста Ірина Зубкова ухвалила постанову №22, згідно з якою тимчасово заборонялася робота радіорелейної станції телеканал АТН через відсутність санітарного паспорта. Тим часом, АТН звернувся до Міністерства охорони здоров’я України. До Харкова з Києва виїздила комісія, вона виявила, що робота станції не шкодить здоров’ю мешканців навколишніх будинків. 1 вересня канал отримав довідку від головного лікаря Центральної СЕС Любові Некрасової, що запропоноване телеканалом АТН місце придатне для будівництва радіорелейної станції. Однак міська СЕС не скасовує свою постанову. Виконуючий обов’язки головного лікаря Харківської СЕС М.Чегрінець 12 вересня пише, що «підстав для припинення на даний момент дії постанови не вбачається».

Поки кипіли пристрасті навколо СЕС, телеканал АТН 4 липня звернувся до провайдера фірми «Датагруп» з пропозицією налаштувати канал зв’язку між офісом АТН та обласною телевежею. Домовилися, канал почав працювати в тестовому режимі. Як тільки дійшло до початку роботи в ефірі, у провайдера раптово зникла технічна можливість в наданні каналу зв’язку. Перед тим виконуючий [обов’язки] директора телевежі Олександр Дергильов вимагав купу документів, надання яких не передбачене законом. Аналогічна ситуація склалася з іншим провайдером «Велтон телеком», який після оформлення належних документів раптово заявив, що у нього зникла технічна можливість надання каналу зв’язку. Гроші, які АТН перерахувала провайдерам за надані послуги, були ними повернуті як помилковий платіж.

14 вересня таким самим чином припинили мовлення телеканалів А/ТВК і «Фора». Провайдер «Українські цифрові комунікації» (УЦК) просто припинив передавати їхні сигнали. Генеральний директор А/ТВК Олена Баранник розповідає, ніби спершу подумали, що в провайдера УЦК тимчасові негаразди, котрі скоро виправлять. Але за кілька годин стало зрозумілим, що ситуація не залежить від рядових співробітників УЦК. 15 вересня директор УЦК Максим Цзян провів прес-конференцію, на якій розповів, що він не давав вказівку своїм підлеглим відмикати канал, але не пояснив, яким чином канал відімкнувся. В той же час він розповів, що подивившись угоду між УЦК і А/ТВК виявив, що вона некваліфікована. Вона була укладена 1 лютого 2009 року. «Ми нормально працювали понад три роки за цією угодою і не було жодних претензій, – каже Генеральний директор А/ТВК Олена Баранник, – Ми того ж дня направили пропозицію Цзяну укласти нову угоду. Вона не укладена й досі».

За словами Баранник, знаючи історію відімкнення АТН, вона із колегами підозрювала, що аналогічне може трапитися з ними, отже готували «запасний майданчик» – уклали угоду з провайдером «Датагруп». Але щойно у провайдера дійшло до ефіру, як і у випадку з АТН, зникла технічна можливість. Щось подібне коїлося й з телеканалом «Фора».

На умовах анонімності один з працівників фірми-провайдера розповів, що відмова працювати відбувалася через тиск комунального підприємства, яке створене у місті недавно. Саме воно контролює кабельні колодязі і угоди провайдерів на облаштування будинків Інтернетом. Обіцяли, якщо провайдер буде допомагати телеканалу, то у нього виникнуть проблеми із укладанням угод.

Міський голова Геннадій Кернес стверджував, що комунальне підприємство ніяк не може тиснути, а лише стежить за тим, щоб провайдери, прокладаючи канали Інтернету, не псували будинки, не ламали стіни тощо. Сам Кернес є співвласником 7-го каналу, з яким ділив ефір канал АТН. На запитання, чи не існує в цій ситуації конфлікту його інтересів як бізнесмена з інтересами телеканалу АТН, Кернес відповів, що в нього юридична освіта, він закони знає і зацікавлений їх дотримуватися. За його словами, міська влада має створити майданчик, де відбувається гра. А якщо між гравцями конфлікт, то міська влада не може втручатися.

Ситуація з телеканалом АТН розглядалася на засіданні Міжвідомчої робочої групи з аналізу стану додержання законодавства про свободу слова та захист прав журналістів. Заступник Генерального прокурора України Віктор Занфіров заявив, що телеканал, зокрема, мав неврегульовані проблеми з СЕС Харкова. «Спірні питання мають вирішуватися, згідно чинного законодавства, суб’єктами господарювання – в судовому порядку», – додав заступник Генпрокурора.

«Формально він правий, – каже представник в України міжнародної організації «Репортери без кордонів» Оксана Романюк. – Немає жодних документів, які б підтверджували тиск Геннадія Кернеса. Але до справи треба підходити неформально. Надто багато фактів, які свідчать про те, що відбувається скоординований тиск. Ніхто не з провайдерів сам собі не ворог, аби відкрито визнати, що на них тиснуть. Сам факт вимкнення трьох каналів, які не боялися критикувати владу, не може бути випадковим. У них можуть бути якісь порушення, як от відсутність паспорта СЕС, але, на жаль, такі порушення можна знайти чи не в усіх українських підприємств. Працювати треба на усунення порушень, а не закривати канали. Я сподіваюся, що під тиском громадськості прокуратура проведе об’єктивне розслідування і зупинить сваволю, спрямовану проти свободи слова».

В засіданні Міжвідомчої робочої групи з аналізу стану додержання законодавства про свободу слова та захист прав журналістів не брали участь представники закритих телеканалів. Підконтрольний міській владі канал «Харьковские известия» повідомив, що канали відмовилися брати участь. Тим часом, шеф-редактор Євген Боровських заявляє, що це не відповідає дійсності.

Статтю підготовлено в рамках проекту «Підтримка бюро журналістських розслідувань», що реалізує ХПГ за фінансової підтримки МФВ.

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори