пошук  
№10
2004

Свобода Висловлювань в Україні

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивівМы уже писали о «наезде» правоохранителей на обозревателя «Вечерних Вестей» Станислава Речинского. В статье «Открывается сезон охоты... на журналистов» (№116 от 10 августа 2004 года) подробно рассказывалось о том, как по абсурдным обвинениям сотрудниками МВД была предпринята неуклюжая попытка задержать автора многих критических публикаций о руководстве правоохранительных органов21 сентября 2004 года 249 парламентариев поддержали депутатские запросы Андрея Деркача относительно обеспечения гарантий свободы слова и невмешательства в деятельность средств массовой информации, неукоснительного соблюдения полномочий народного депутата и касающиеся бездеятельности Генеральной прокуратуры по фактам противоправных действий сотрудников СБУ в отношении журналистов и должностных лиц Информационно-издательской группы "ТелеграфЪ"Заарештовано видавця газети “Бізнес”Журналістів Першого Національного, що страйкували, хочуть звільнитиЯк відомо, вчора ГКЧП по-харківські на чолі з Євгеном Кушнарьовим прийняло низку антиконституційних рішень включно із призупиненням трансляція найстаршого в Україні незалежного “7-го каналу”Харківське обласне державне ТБ проти дій КушнарьоваСпівробітникам кримської телерадіокампанії "Чорноморська" погрожуютьВ Україні під час виборчої кампанії “почалися політичні переслідування”. Про це заявив співголова Харківської правозахисної групи Євген ЗАХАРОВ на прес-конференції в агентстві УНІАН
Злочинні посягання на журналістівВ Крыму избили фотокора „Крымской линии”Штаб Ющенка заявляє про побиття 3-ма невідомими журналіста газети "Вечірні вісті" Володимира Піддубного у селі Дмітрієвка Дніпропетровської областіВ Луганской области побили журналиста Андрея ОлийныкаВвечері 22 листопада, приблизно о 18.00, в Києві, на вул. Володимирській за 100 м від Центрального Управління СБУ був викрадений активіст журналіст газети "Твоє Право" Дмитро ХарьковВ Кіровограді півгодини тому вчинено хуліганський напад на двох журналістівВ Кіровограді по звірячому побито журналіста телекомпанії “Стимул” Олександра Дануцу.В Кіровограді вдруге за листопад вчинено напад на редактора газети "Репортер УЦ" Геннадія Рибченкова“Репортери без кордонів” закликають до швидкого рослідування побиття журналіста в КіровoградіДиректорові інформаційних програм кіровоградського телеканала "Стимул" Олександру Дануці відмовлено в порушенні кримінальної справи за фактом нанесення йому тілесних ушкоджень невідомими особамиНапад на журналіста житомирської газетиВ Черкассах за листовку избили журналистаИзбит журналист "Львівського радіо"
Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІРегулярно в редакцию ПД звонят постоянные и случайные читатели с одним и тем же вопросом: почему газету «Правое Дело» так трудно купить в газетных киосках9 октября около 19.00 у одесского железнодорожного вокзала сотрудниками одесского ГАИ был задержан руководитель Березовского районного штаба Виктора Ющенко Александр СтрутинскийВ городской типографии Северодонецка уничтожен тираж газеты с интервью А.МорозаСудові позови до суду на газети "Севастопольские известия" и "Слава Севастополя" подає і Севастопольський виборчий штаб Олександра МорозаНа в’їзді в Луганськ захоплено “КАМАЗ” з тиражем газети “Народне Слово”Команда Януковича заборонила друкувати і розповсюджувати газету “Свобода”Пошта відмовляється доставляти "Сільські Вісті"Донецький “бєспрєдеєл”: машини з регіональною газетою “Остров” зупиняли “їжаками”В Миколаїві вилучено весь наклад газети "Южная правда" за 18 листопада
Деякі загальні проблеми

22.12.2004 | (9.12.2004, 13:31)
джерело: www.pravda.com.ua

"Новий канал" залишається без новин та Ткаченка

   

Голова правління ЗАТ "Новий канал" Олександр Ткаченко має намір звільнитися з каналу. Втім, прес-служба каналу заявила, що Олександр зараз не готовий коментувати ситуацію, повідомляє сайт "Телекритика".

Є припущення, що кандидатура Ткаченка розглядатиметься у зв’язку із можливим формуванням Громадського телебачення, яке, за припущенням одного із авторів "Телекритики", буде ініціюватися одразу після третього туру виборів.

Також у кінці минулого тижня колективу новинної служби "Репортер", що на цьому ж каналі, було повідомлено про те, що рішення про закриття новин на каналі є остаточним.

Дата останнього дня роботи "Репортера" – 31 грудня. Колектив у більшості має бути скорочено. Йдеться про майже півсотні журналістів. Керівництво пообіцяло компенсаційні виплати.

Нагадаємо, що ці зміни були очікувані і пов’язані із переформатуванням у так званому медіа-холдингу Пінчука, куди входять канали СТБ, ICTV, "Новий", М1.

В основу переформатування каналів покладено ідею мінімізації внутрішньої конкуренції між каналами холдингу та, таким чином, посилення їхньої спільної конкурентоспроможності стосовно головних конкурентів – каналів "1+1", "Інтер", "ТЕТ".

У вересні умовним керівником умовного медіа-холдингу Пінчука замість Олександра Ткаченка став керівник каналу ICTV Олександр Богуцький.

Фактично це означало, що ICTV має стати головним інформаційним "форпостом" холдингу, залишаючись у той же час так званим сімейним каналом. "Новий канал" має стати остаточно молодіжно-розважальним.

СТБ, на який зараз прийшла нова команда на чолі з Дмитром Харитоновим, має, начебто, зайняти нішу пізнавально-публіцистичного мовлення, з посиленою увагою до документальних проектів.

Деякі загальні проблеми

22.12.2004

Британські правозахисники відзначають, що після 21 листопада було багато випадків нападів на журналістів, припинення трансляції й розсилання "темників" на Сході України

   

Британське правозахисне видання Index on Censorship в останньому номері дало оцінку стану української журналістики в світлі останніх подій в Україні. Видання зазначає, що вже після другого туру президентських виборів 21 листопада в Україні сталася низка випадків переслідування й нападів на журналістів, повідомляє "Німецька хвиля".

Index on Censorship пише, що роль мас-медіа є визначальною для перспектив обох кандидатів у переголосуванні другого туру президентських виборів в Україні. Протести тележурналістів після 21 листопада загалом поліпшили висвітлення подій провладними національними каналами. Проте, міжнародні організації зареєстрували багато випадків нападів на журналістів, припинення трансляції і розсилання темників редакторам. Більшість із цих інцидентів трапилася в Луганську та Донецьку – містах, що підтримували, переважно, провладного кандидата Віктора ЯНУКОВИЧА. Але вони траплялися і в інших східних містах, як-от Дніпропетровськ, Кіровоград, Суми й Харків, а також у Києві, — зазначає британський журнал. Index on Censorship цитує генерального секретаря Міжнародної федерації журналістів Ейдена ВАЙТА, який дав позитивну оцінку боротьбі українських журналістів за чесність висвітлення подій:

”Журналісти виходять із цієї конфронтації більш сильними, більш, ніж будь-коли, сповненими рішучості боротися за свої права. Що б не сталося в наступні дні, журналістська громада є єдиною в тому, аби домагатися політичного невтручання в журналістику та її незалежності”.

(Київ, 9 грудня, УНІАН)

ЗМІ та вибори

22.12.2004

Харківські журналісти проти беспределу. Після спілкування з Януковичем ведучі журналісти більшості зовсім не опозиційних харківських ЗМІ поширили спільну заяву, яку ми наводимо далі повністю мовою оригіналу

   

С приближением выборов все больше усиливается давление на представителей СМИ. Становятся известными факты провокационных действий по отношению к журналистам.

12 октября съемочная группа АТН во время съемок репортажа о подготовке к акции одной из политических сил на Привокзальной площади Харькова была атакована мужчинами в гражданской одежде. Они требовали от видеооператора и журналиста немедленно прекратить работу и выключить камеру, угрожая физическим воздействием и нецензурно выражаясь. Нападавшие представиться отказались.

Мы, журналисты Харьковских СМИ, считаем этот инцидент вопиющим нарушением закона и заявляем, что не намерены терпеть подобные выходки, кем бы они не предпринимались. Мы считаем недопустимым давление на СМИ как со стороны любых политических сил, так и со стороны силовых структур. Попытки такого рода мы будем считать провокаций по отношению к СМИ и вмешательством в нашу профессиональную деятельность.

Мы обращаемся к руководителям силовых структур и органов власти с требованием обеспечить на территории Харькова и области выполнение Законов Украины «Об информации» и «О телевидении и радиовещании».

В противном случае оставляем за собой право на адекватные меры, вплоть до призыва населения к актам гражданского неповиновения.

АТН «Новости»
Студия Борея
Медиа-группа «Объектив»
Информагенство «SQ»
Харьковские новости
7 канал
Радио «Новая волна»

ЗМІ та вибори

22.12.2004

Як повідомляє АТН:

   

Заявление журналистов стало реакцией на вчерашние события, развернувшиеся на привокзальной площади. Во время съемок репортажа о подготовке к акции одной из политических сил, съемочная группа АТН была атакована неизвестными мужчинами в гражданской одежде, которые с применением силы заставили прекратить видеосъемку.

Оператору угрожали, что его убьют: “Мне по фене - глаза выколем, лицо на форточку порвем».

Там был еще представитель оппозиционных СМИ - его камеру вырвали из рук и выкинули в фонтан.

(13-10-2004 20:36, Майдан-ІНФОРМ)

ЗМІ та вибори

22.12.2004

Политическое ток-шоу «Два плюс» просуществовало в Харькове меньше недели

   

В Харькове закрыт совместный телепроект Медиа-группы "Объектив" и канала АТВК – единственное в городе политическое ток-шоу "Два плюс". Об этом автору и ведущему программы Зурабу Аласания стало известно вчера вечером - из электронного сообщения, которое он получил от учредителей канала А/ТВК. Программа выходила в эфир именно на этом канале.

«Два плюс» – уже четвертая политическая программа, с которой прощается Зураб Аласания. В ноябре 1999-го года он был вынужден закрыть ежедневную программу «Объектив-Но» - по политическим соображениям. По тем же соображениям, в 2002-м была закрыта программа «Объектив-обзор». А уже летом этого года после отпуска не был возобновлен проект под названием «Объектив-неделя».

Сегодня в эфире телеканала А/ТВК политическое ток-шоу Зураба Аласания «Два плюс» вышло в последний раз. Премьера программы состоялась в минувшую субботу, и прожила она меньше недели. За это время ее гостями были губернатор Евгений Кушнарев, премьер-министр Украины и кандидат в президенты Виктор Янукович и еще один претендент на главное кресло страны – Леонид Черновецкий. Это был прощальный эфир.

Владислав Грузинский, продюсер «Два плюс»: Если честно - обидно до слез. Осень – обычно время рождения проектов, у нас - время смерти проекта. Это говорит о том, какие у нас в городе телемагнаты.

С момента выхода программы в Харьковский эфир, на Интернет-форуме медиа-группы «Объектив» появилось даже несколько веток, посвященных «Два плюс». Первая из них - 9 октября, время - 19:27 – то есть тогда, когда еще шел прямой эфир премьерной программы с губернатором. В двух последующих ветках форума обсуждалась как беседа с Кушнаревым, так и с Януковичем – всего более сотни сообщений. Теперь в медиа-группе знают – завтра на сайте появится еще одна ветка, где продвинутые пользователи сети будут интересоваться причинами закрытия программы.

На самом же деле, даже автор «Два плюс» только догадывается об истинных причинах произошедшего. О закрытии программы его по электронной почте уведомили учредители А/ТВК. Но ни слова не сказали о том, что же стало поводом для закрытия еще даже не раскрученного проекта.

Зураб Аласания, автор и ведущий программы «Два плюс»: Когда я представлял проект учредителям, мы договорились, что будут все - от Ющенко до Януковича, и они были за, и даже рады. Вот теперь мы отработали Януковича, завтра приезжает Ющенко, и мне говорят, что все, сотрудничать с программой «Два плюс» больше нецелесообразно.

О том, чтобы как-то спасти программу, в Медиа-группе даже не думали. Можно было бы обратиться к власти, но руководство региона, как это уже не раз бывало, наверняка бы заявило следующее: какому продукту быть на А/ТВК, а какому – нет, решать учредителям канала. Но даже если б власть и помогла – тогда пришлось бы играть по ее правилам, то есть приглашать в студию только удобных для власти людей. Теперь благим пожеланиям первого гостя программы – не сбыться.

Евгений Кушнарев, губернатор области:

— Спасибо, мне было интересно с вами беседовать, надеюсь, что общими усилиями мы решили главную задачу: мы привлекли внимание харьковских зрителей к новой программе, которой я искренне желаю успеха.

(http://news.media-objektiv.com/city/2004/17788.shtml, 14.10.2004 20:46)

ЗМІ та вибори

22.12.2004

Харьков: главный редактор SQ уволен за отказ агитировать за Януковича

   

Главного редактора местного информационного агентства “Статус-кво” (SQ) Владимира Чистилина уволили с работы. Как сообщил Чистилин, об этом ему сказал в своем кабинете вечером 27 октября директор агентства SQ Сергей Гончаренко, сообщает «УНИАН».

“Это было сказано устно, — отметил В.Чистилин, — никаких документов об этом я не видел”. По его словам, директор С. Гончаренко не удовлетворен, что агентство “мало пишет о Януковиче”. “Раньше директор несколько раз делал замечание мне относительно этого, но я считаю, что мы достаточно освещали деятельность премьер-министра и кандидата на пост Президента Украины В.Януковича, как могли, старались писать и о других кандидатах и сбалансированно освещать предвыборную кампанию”.

В. Чистилин прибавил, что еще в понедельник, 25 октября, ему было предложено написать заявление об освобождении от должности по собственному желанию. На вопрос, как коллектив агентства отнесся к событию, В. Чистилин сказал, что часть журналистов заявила, что оснований для такого решения директора нет.

 (28.10.2004 12:24http://proua.com/news/2004/10/28/122433.html)

ЗМІ та вибори

22.12.2004 | Микола Тисячник, Суми

Суми. Державна ТРК, на відміну від „приватного” „Відікону” зобов’язалася робити чесні новини

   

Працівники обласної державної телерадіокомпанії підтримали акцію протесту українських телеканалів і погрожують страйком, якщо їм будуть заважати робити чесні новини. Приватна ТРК „Відікон” відмовляється виходити з-під контролю влади.

У зверненні, яке подписали 44 журналіста ОДТРК від 26 листопада, говориться, що журналісти будуть подавати политичні події в Україні „тільки з чесної, достовірної, об’єктивної та незаангажованої позиції”. Колектив ОДТРК підтримав акцію протесту українських телеканалів. „Якщо на нас буде здійснюватися тиск з адміністрації області, будуть заважати виконувати свої професійні обов’язки чесно і доброякісно, ми оголосимо страйк”, — заявляють журналісти.

Позиція ТРК „Відікон” щодо висвітлення політичного життя країни та регіону подається заангажовано та однобоко. З початку літньої акції протесту сумських студентів біля облдержадміністрації і ТРК „Відікон” відбувалися митинги та пікетування, на яких сумчани вимагали змінити редакційну політику „Відікону”, але, незважаючи на це, ТРК продовжує випускати необ’єктивні новини. 26 листопада сумчани провели чергове пікетування біля ТРК „Відікон”.

Довідка. У Сумах працюють дві місцеві телекомпанії — ОДТРК і „Відікон”. ОДТРК подає невеликі випуски новин під час ефіру на УТ-1. Приватна ТРК „Відікон” з 2002 року підконтрольна голові облдержадміністрації Володимиру Щербаню, який публично заявляв про інвестування коштів на розвиток ТРК „Відікон”.

(26-11-2004 19:07 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101488856.html)

ЗМІ та вибори

22.12.2004

У Луганську через навчальні заклади почали розповсюджувати листівки під гаслом "Фашизм не пройдет" тиражем 500 тис. примірників.

   

Як передає кореспондент УНІАН, серед іншого у листівках зазначається, що "Оранжевая чума, вскормленная на доллары заокеанских кукловодов, подняла руку на святое – Конституцию, законный выбор народа Украины на президентских выборах 2004 года. В Киеве, используя тактику исламских боевиков и защищаясь живым щитом из детей, женщин и стариков, путчисты – олигархи, богатейшие люди Украины – ТИМОШЕНКО, ПОРОШЕНКО, ТЯГНИБОК и другие экстремисты, блокировали правительственные учреждения, поставили на грань гибели экономику страны".

Далі у листівці людей лякають голодом при Віктору ПИНЗЕНИКУ, невиплаті зарплат при Івані ПЛЮЩІ, закликають збиратись у групи підтримки Конституції та правопорядку, а також говорять про те, що "фашист-ТЯГНИБОКОВ" – представник "Нашої України" — заявив: "Когда мы придем к власти, то за каждое русское слово мы будем рубить пальцы, если же пальцев не хватит — будем рубить головы!". Ю.ТИМОШЕНКО ж у листівці звинувачують у тому, що вона декларувала: "оградим Донбасс колючей проволокой и взорвем его, а оставшееся быдло загоним на шахты и заводы!".

Листівка завершується тим, що людей закликають до єднання, захисту своєї гідності, честі і свободи, на захист своїх дітей, літніх людей, Конституції, єдності України навколо законно обраного Президента. А на завершення приводиться гасло "Фашизм – не пройдет".

Листівка видана з численними граматичними та стилістичними помилками, без зазначення замовника і друкарні.

(Луганськ, 10 грудня, УНІАН)

ЗМІ та вибори

22.12.2004

Влада “попередила” черкаську газету “Оранжист”

   

Газета черкаського наметового містечка “Оранжист”, співробітника якої було побито 15 грудня, 21 грудня одержала нові свідчення того, що її існування заважає саме владі. За один день співробітники інформаційного агентства “Контекст-Черкаси”, які випускають “Оранжист”, одержали два попередження від влади — пряме та опосередковане.

Пряме попередження виходило від управління у справах преси та інформації Черкаської ОДА, представниця якого сьогодні у телефонній розмові пильно цікавилась у ІА “Контекст-Черкаси”, чому це агентство дозовляє собі “під боком” у обласної влади розповсюджувати “незареєстроване видання”. Аргументи, що “Оранжист” є додатком до інформаційної стрічки агентства, що вказано у вихідних даних видання, і фактично, є листівкою, на співбесідницю із черкаського “Білого дому” не дуже вплинули.

Друге попередження виходило від місцевих “тіньових співробітників” ОДА. Наразі редакція “Контекст-Черкаси” виявила, що листівка “Оранжист” почала підроблятися. Як розповідає головний редактор ІА “Контекст-Черкаси” Андрій Лубенський, сьогодні до агентства масово телефонували обурені читачі, які виявили у своїх поштових скриньках псевдо-“Оранжист” “з матеріалами, які ганьблять ветеранів”. Агентство цього ж дня розповсюдило заяву, у якій попередило, що не має ніякого відношення до поширених матеріалів, а також, що виявлені чорно-білі листівки із текстом із одного боку є фальшивками, оскільки оригінали друкуються у двостронній спосіб із використанням фарби двох кольорів — помаранчевого та чорного.

Окрім того, як зазначив Андрій Лубенський, розповсюджувачі справжнього “Оранжиста” не вкидали листівку до поштових скриньок, а роздавали її на вулицях і у громадському транспорті безпосередньо у руки.

Андрій Лубенський зазначає, що редакції відомо, хто саме займається фальшуванням “Оранжиста”, проте прямих доказів проти цих осіб у нього немає. Він відзначив, що це “ті ж люди”, які були причетні до появи фальшивих заяв нібито з боку штабів Віктора Ющенка перед приїздом кандидата у президенти до Черкас. У згаданих фальшивих листівках містилися матеріали, що мали справити враження цілковитої розкоординованості та незгоди серед регіональних представництв штабу Ющенка на Черкащині. За словами Лубенського, він виявив у своїй поштовій скриньці “цілу пачку” таких “агітматеріалів”. Власне, це найсвіжіші приклади підробки газет та листівок на Черкащині. Зазвичай, такі “агітаційні перлини” регулярно з’являються на Черкащині під час кожних виборів, причому спрямовані вони, в основному, проти опозиційних сил.

До правоохоронних органів редакція агентства “Контекст-Черкаси” цього разу не зверталася, оскільки журналісти не бачать у цьому сенсу. “Досі жоден із випадків фальшування газет не був розслідуваний. Не були розслідувані й інші протиправні дії, спрямовані проти журналістів, наприклад, побиття опозиційної журналістки Валентини Васильченко 2000 року. І нині, від часу подання Ігорем Гоцевим заяви, з боку міліції не було навіть спроб показати, що ведеться розслідування його побиття”, — відмітив Лубенський.

Минулого тижня невідомі жорстоко побили системного адміністратора інформаційного агентства “Контекст-Черкаси” і верстальника газети черкаського наметового містечка “Оранжист. Вісник помаранчевої революції” Ігоря Гоцева. Нападники заявили Ігореві, що б’ють його за випуск листівки “Оранжист”.

“Ми не вважаємо “Оранжист” газетою у буквальному сенсі цього слова, “щоденна газета наметового містечка” — визначення образне, — говорить Андрій Лубенський. — Але ми і не виключаємо того, що зрештою ця листівка перетвориться на справжню газету. Все залежатиме від того, як розвиватимуться події у країні після переголосування 26 грудня. Якщо нинішній режим знову вдасться до фальсифікацій та тиску — а ми вже зараз одержали сумнівне задоволення відчути це на собі — то потреба у “Оранжисті” існуватиме ще досить довго”.

(21-12-2004 22:30 Майдан-ІНФОРМ, Черкаси http://maidan.org.ua/static/news/1103661029.html)

ЗМІ та вибори

22.12.2004 | Леонид Иванов, Симферополь

За «переписку Ющенко с татарами» отвечать будет газета

   

Районная прокуратура Севастополя возбудила уголовное дело по ч.1 ст. 162 Уголовного кодекса Украины в отношении редактора газеты Балаклавского районного совета «Балаклавец» Бабошкина по факту публикации в данной газете т.н. «Открытого письма Виктора Ющенко к крымско-татарскому народу»

Как уже сообщал «Обком», эта грязная фальшивка, якобы написанная Ющенко, достаточно активно распространялась в Крыму во время кампании по выборам Президента Украины в форме листовок. Крымский штаб Ющенко неоднократно обращал внимание правоохранительных органов автономии на то, что текст «открытого письма» разжигает межнациональную рознь (чего стоит хотя бы такой характерный абзац: «Мне не нужны голоса русских, пусть голосуют за кого хотят, их судьба все равно предрешена. Им не место на вашей и нашей земле и рано или поздно их тут не будет. Вот это я вам твердо обещаю»). Однако ни милиция, ни прокуратура по сей день не предпринимали никаких мер по отношению к создателям и распространителям данной листовки. Более того, все это время данная фальшивка продолжала совершенно беспрепятственно распространяться по Крыму, причем ее стали забрасывать в почтовые ящики крымчан, а в некоторых школах даже зачитывали текст «открытого письма» учащимся (!).

Возбуждению уголовного дела на редактора газеты «Балаклавец» предшествовало обращение доверенного лица кандидата Ющенко по избирательному округу №225 Севастополя Ивана Салия к Генеральному Прокурору Украины Святославу Пискуну, в котором содержалась просьба немедленно принять меры по фактам разжигания межнациональной вражды между украинским, русским и крымскотатарским народами в АРК и г. Севастополе. В своем обращении Салий, в частности, указал, что листовка под названием «Открытое письмо крымско-татарскому народу» не имеет выходных данных, на ней не указаны тираж, издательство и фамилия ответственного за выпуск, что является грубым нарушением действующего законодательства. «Однако местная районная газета «Балаклавец» в № 50 от 06.11.2004 г. публикует эту фальшивку в государственном органе печати, — отмечается в обращении. — Очень печально, что руководители государственных институций, не задумываясь о последствиях, грубо нарушают действующее законодательство и до настоящего времени не понесли за это ни административной, ни криминальной ответственности».

Автор обращения попросил Генпрокурора Украины поручить прокурору г. Севастополя немедленно возбудить уголовное дело по факту разжигания межнациональной вражды, а также обязать местные власти опровергнуть эту фальшивую листовку в СМИ.

Кстати, сам Виктор Ющенко уже устал повторять, что он не собирается отдавать Крым татарам, как и любой другой нации, проживающей на полуострове. В своем недавнем интервью крымским газетам Ющенко вновь повторил: «Крым будет принадлежать крымчанам - его жителям. И давайте научимся уважать представителей разных национальностей. Судьба так сложилась, что 60 лет назад из Крыма выселили коренной народ, живший там сотни лет, у которых остались могилы дедов-прадедов. В чем вина этих людей? Но есть и люди, которые после сороковых годов приехали сюда. Это украинцы, русские, белорусы. Они живут в Крыму десятки лет, растят детей и внуков. Они вправе считать эту землю своей родиной. Задание власти — найти взаимопонимание, а не разжигать конфликт».

(http://www.obkom.net.ua/news/2004-12-24/1622.shtml
24 декабря 2004. 16:22)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Мы уже писали о «наезде» правоохранителей на обозревателя «Вечерних Вестей» Станислава Речинского. В статье «Открывается сезон охоты... на журналистов» (№116 от 10 августа 2004 года) подробно рассказывалось о том, как по абсурдным обвинениям сотрудниками МВД была предпринята неуклюжая попытка задержать автора многих критических публикаций о руководстве правоохранительных органов

   

Примечательно, что официально никто нашему сотруднику никаких обвинений не предъявлял. По легенде правоохранителей, милиция якобы всего лишь проверяла причастность к краже каких-то картин из музея в заповеднике «Качановка» Черниговской области некоего гражданского мужа сестры супруги Станислава — Сергея Негоды (сейчас он находится под арестом).

Расследуя это преступление, явно не имеющее никакого отношения к Речинскому, милиция обманным путем намеревалась проникнуть в квартиру нашего сотрудника, а когда это не удалось — устроила засаду возле его дома.

По всей видимости, его намеревались по-тихому задержать, а затем уж искать этому объяснения. Но не получилось — на ход событий повлияло вмешательство коллег-журналистов и народного депутата Александра Турчинова. Но злоключения нашего сотрудника на этом не закончились. Вот как описывает продолжение этой истории сам Станислав.

«После проведенного в моей квартире обыска, который никаких результатов, разумеется, не дал, я получил повестку на допрос в качестве свидетеля (?) по уголовному делу, связанному с кражей картин в заповеднике «Качановка». К 10 утра 11 августа, как и положено законопослушному гражданину, явился в Ичнянский райотдел милиции. Путь, надо сказать, из Киева в Ичню Черниговской области совсем не близкий — 200 с гаком километров. Захожу в присутственное место. Следователь Слободянюк начинает допрос. В кабинете сидят еще два опера — Малай и Белодед. Вопросы поначалу полностью копируют те, которые мне задавали при допросе еще в Киеве. Где жил, когда жил, с кем жил? В каком браке состою, гражданском или официальном? Когда в последний раз видел гражданского мужа сестры моей супруги Сергея Негоду? Не привозил ли он когда-нибудь в мою квартиру предметов искусства? Неожиданно в допрос вмешивается опер Малай:

— А какое у вас хобби?

— А какое вы имеете отношение к проводимому сейчас допросу?

— А я — работник милиции и имею право задавать вопросы.

— А я имею право на них не отвечать.

Поговорили. В дальнейшем вопросы задает только Слободянюк. Вопросы просто блещут своим психологизмом:

— Скажите, вы разбираетесь в произведениях искусства?

— Уточните вопрос, я вас не понимаю.

— Вы можете отличить произведение известного художника от работы художника средней руки?

— Нет, для этого нужно специальное образование, которого у меня нет.

Слободянюк задумывается и спрашивает: «А что вы можете сказать о висящей у вас за спиной картине? Ее написал настоящий мастер или не очень?» Оглядываюсь — за моей спиной висит картина «Запорожцы пишут письмо турецкому султану».

— Об этой картине даже я могу сказать, что написал ее явно не Репин.

— Вот видите, а говорите, не разбираетесь! — доволен Слободенюк.

Подобного рода странные диалоги перемежаются взаимной пикировкой на тему «ментов-оборотней» и «продажных журналюг». Треп длится уже больше часа, и у меня возникает странное ощущение, что я просто веду милую перепалку со знакомыми ментами. Только вот какого лешего ради этого было ехать ни свет ни заря в Ичню?

Наконец допрос заканчивается, и я подписываю протокол. И с удивлением вижу, как следователь Слободянюк выписывает еще одну повестку, которой мне предписывается явиться в Ичнянский РО МВД на следующий день,12 августа, в 10 часов утра «для допроса в качестве свидетеля». Я недоумеваю:

— Вы что, издеваетесь? Вы же меня только что допросили?

— Ну, завтра мне нужно будет задать вам еще несколько вопросов и провести некоторые следственные действия.

— Так проводите их сейчас.

— Сейчас я не могу, мне нужно уезжать.

— Это издевательство, я не могу каждый день ездить к вам за 200 километров.

— Не явитесь, доставим приводом.

Поговорили. Вот и думай теперь — это простое желание попортить мне нервы или же препятствование моей профессиональной деятельности? То я на допросе, то на обыске в собственной квартире, то последствия обыска раскладываю обратно по полкам, то в Ичню еду — тут не до работы. А следак тащится — он право такое по закону имеет.

Уже в Киеве пытаюсь узнать, что же все-таки украли в этой Качановке. По словам оперов, — несколько картин и скульптуру, общей стоимостью 35 тысяч гривен. Влезаю в интернет, чтобы узнать, что же ценное хранилось в тамошнем музее. И узнаю — заповедник вообще-то знаменит своим ландшафтным парком. Коллекция картин действительно была, но ее разворовали еще в 20-е годы прошлого века. И не журналисты, а большевики… и местные жители.

Но вернемся к нашему следствию. Мне таки выписали повестку на 12 августа, которой предписывалось вновь прибыть на допрос в Ичню. Явившись в назначенное время в РОВД к следователю, я ожидал услышать продолжение вчерашнего допроса на тему «высокого искусства», украшающего стены милицейского кабинета. Однако дело было совсем в другом. Оказалось, что следователь Слободянюк совместно с оперуполномоченным Малаем вызвали меня в Черниговскую губернию не для выполнения следственных действий, а просто так — для воспитательной беседы! «Профилактика» длилась всего пять минут! Так сказать, разговор без протокола. И суть его касалась «нехороших людей-журналистов», пишущих всякие гадости. А после беседы довольные милиционеры с чувством собственного превосходства отпустили меня со словами, что теперь ичнянская милиция вопросов ко мне не имеет и мне можно ехать обратно в Киев».

Станислав Речинский

От редакции «ВВ»:

Вся эта история является только лишним подтверждением того, что поведение милиционеров и их методы работы оставляют желать много лучшего. Честно говоря, для нас так и остался непонятным столь пристальный интерес милиции к нашему коллеге. Ведь, как выплывает из дела, возле места преступления видели машину, похожую на ту, на которой ездит гражданский муж сестры его жены. Однако у Станислава даже нет водительских прав.

Как мы сообщали, всю эту странную историю обещал прокомментировать первый заместитель начальника департамента уголовного розыска полковник Виталий Ярема, но, к сожалению, на протяжении недели мы так и не смогли до него дозвониться по оставленному им номеру. Надеемся, что это случайно.

Хотелось бы также верить, что на этом интерес правоохранителей к нашему коллеге исчерпан.

Однако не удивимся, если его снова каким-то образом захотят привязать к этому делу, а может быть и к другому. Уж очень болезненно правоохранители воспринимают критику в свой адрес.

(“Вечерние вести”, 16.08.2004)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

21 сентября 2004 года 249 парламентариев поддержали депутатские запросы Андрея Деркача относительно обеспечения гарантий свободы слова и невмешательства в деятельность средств массовой информации, неукоснительного соблюдения полномочий народного депутата и касающиеся бездеятельности Генеральной прокуратуры по фактам противоправных действий сотрудников СБУ в отношении журналистов и должностных лиц Информационно-издательской группы "ТелеграфЪ"

   

Запросы были направлены на имя Президента Леонида Кучмы, Генерального прокурора Геннадия Васильева, председателя специальной комиссии Верховной Рады по вопросам мониторинга реализации законодательства о выборах президента Владимира Литвина, глав профильных комитетов парламента по вопросам свободы слова и информации Николая Томенко и по вопросам законодательного обеспечения правоохранительной деятельности Владимира Мойсика.

В документах подчеркивается, что неоднократные обращения по этому поводу к руководству правоохранительных органов оставались без должного ответа. Это, по мнению Андрея Деркача, дает возможность сделать следующий вывод: "ситуация с соблюдением законодательства и Конституции Украины со стороны правоохранительных органов остается неуправляемой, а в некоторых случаях и угрожающей для украинского общества".

В отношении СМИ, входящих в группу "ТелеграфЪ", направлено 16 судебных исков. Семь официальных обращений, направленных по адресу: Киев, ул. Резницкая, 13/15 и Банковая, 11, так и остались без внимания. Информация о "фотографиях автомобилей внешнего наблюдения СБУ в районе офиса редакции газеты "Кіевскій телеграфъ", изъятии путевого листа автомобиля УБОП ГУ МВД города Киева, фотографиях журналиста указанной редакции на фоне автомобиля УБОП, материалах, касающихся избиения помощника народного депутата и незаконного проникновения в квартиру с целью получения компьютерной базы" не рассматривается и по сей день. Ибо является доказательством противоправных действий…

В запросе отмечается, что "в результате бездеятельности Генпрокуратуры провокации со стороны правоохранительных органов против журналистов и должностных лиц Информационно-издательской группы "ТелеграфЪ" не прекращаются, а, наоборот, приобретают все более наглый и циничный характер". В августе-сентябре сего года (выборы ведь!!! — Ред.) давление со стороны СБУ усилилось. Руководство Службы безопасности начало очередную кампанию травли с использованием следственного управления СБУ. Ее цель — запугивание журналистского коллектива группы "ТелеграфЪ", который имеет свою собственную позицию, независимо от того, нравится это кому-нибудь или нет. Он старается объективно освещать все перипетии президентской кампании.

В связи с этим и в полном соответствии с законами Украины и Конституцией Андрей Деркач обоснованно потребовал:

— уволить с занимаемой должности главу СБУ Игоря Смешко за систематические нарушения Службой безопасности законодательства, конституционных прав и свобод граждан, бездеятельность в расследовании преступлений против общества, журналистов, народных депутатов, использование следственного подразделения СБУ с целью оказания давления на парламентариев, должностных лиц, СМИ;

— рассмотреть вопрос о привлечении к ответственности Генерального прокурора Украины Геннадия Васильева за бездеятельность в расследовании Генеральной прокуратурой материалов, касающихся противоправного давления правоохранительных органов на депутатов, журналистов, должностных лиц;

— принять меры, направленные на прекращение вмешательства в деятельность электронных и печатных СМИ, входящих в Информационно-издательскую группу "ТелеграфЪ", которые максимально полно и объективно освещают кампанию по выборам президента Украины, обеспечивают конституционное право граждан на получение достоверной информации, на основе которой базируется их сознательный выбор.

(«Киевский телеграф», №39, 24 - 30 сентября 2004 г.)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Заарештовано видавця газети “Бізнес”

   

22 жовтня затримано і поміщено в ізолятор тимчасового утримання Сергія Мельничука, президента компанії «Бліц-Інформ». Затримання стало результатом кількамісячного тиску на відоме ділове видання – газету “БІЗНЕС”

Тиск на “БІЗНЕС” і видавництво «Бліц-Інформ» посилився у березні цього року, коли за вказівкою Генпрокуратури були відкриті кримінальні справи за надуманими і бездоказовими звинуваченнями.

Причиною атаки на газету і видавництво, яке випускає багато інших періодичних видань, стала, в першу чергу, незалежна позиція газети “БІЗНЕС”, яка захищала права підприємців, критикувала нецивілізовані методи податкової адміністрації та друкувала поради, як протистояти цьому.

В перебігу слідчих дій співробітники податкової міліції і прокуратури грубо порушували процесуальні норми та особисті права співробітників та журналістів «Бліц-Інформу». Зокрема, під час так званого слідства деяким журналістам “БІЗНЕСУ” невідомі особи постійно погрожували фізичною розправою

(22-10-2004 21:58 Майдан-ІНФОРМ http://maidan.org.ua/static/news/1098471539.html)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Журналістів Першого Національного, що страйкували, хочуть звільнити

   

Як повідомляє джерело на Першому Національному, сьогодні президент компанії Олександр Савенко дав розпорядження голові профспілки працівників НТКУ Сергію Шеріну шукати будь-які приводи, щоб поступово звільнити тих співробітників, що вимагали підписання угоди про редакційну політику та оголосили страйк, не погоджуючись робити новини „за темниками”

(Телекритика).

(26-11-2004 19:07 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101488874.html)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Як відомо, вчора ГКЧП по-харківські на чолі з Євгеном Кушнарьовим прийняло низку антиконституційних рішень включно із призупиненням трансляція найстаршого в Україні незалежного “7-го каналу”

   

Поки що ніякого відключення не відбулося, в студії “7-го каналу” триває телемарафон, куди йде шквал дзвінків харків’ян із підтримкою. Серед інших на студію зателефонував власник конкуруючого телеканалу "Сімон" Олександр Давтян, людина з табора прихільників Януковича (принаймні раніше була). Давтян заявив, що в разі відключення 7-го каналу він негайно надасть ефір журналістам 7-го каналу.

Пікантність ситуації полягає в тому, що між власниками каналів багато років тривала інформаційна війна, в тому числі і в ефірі.

(27-11-2004 11:37 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101548222.html)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Харківське обласне державне ТБ проти дій Кушнарьова

   

Поки що єдиним реальним кроком по втіленню рішень Харківського ГКЧП на чолі з Кушнарьовим стало звільнення голови Харківської державної обласної телерадіокомпанії Вячеслава Новикова. На його місце Євген Кушнарьов призначив власного прес-секретаря.

Сьогодні на його захист став весь колектив телерадіокомпанії. Відповідно до діючого законодавства, звільняти керівників державних телерадіокомпаній має право тільки голова відповідного Держкомітету.

Цікаво, що Харківська облтелерадіокомпанія, яка десятиріччями була вірним рупором влади та не дозволяла собі найменших проявів вільнодумства, ще до першого туру виборів прорвала інформаційну блокаду та почала показувати об’єктивні новини, що очевидно не влаштовує гр. Кушнарьова.

 (29-11-2004 13:03 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101726180.html)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

Співробітникам кримської телерадіокампанії "Чорноморська" погрожують

   

ЗАЯВЛЕНИЕ

Комитет по мониторингу свободы прессы в Крыму выражает серьезную озабоченность в связи с телефонными угрозами, поступающими в адрес журналистов и менеджеров телерадиокомпании “Черноморская”. По словам тележурналистов, неизвестные представляются сторонниками Виктора Януковича и угрожают работникам ЧТРК физической расправой за неправильное освещение выборов.

По данным мониторинга крымских средств массовой информации на предмет соблюдения законодательства Украины во время избирательной кампании и выборов в Украине, проведенного Комитетом по мониторингу свободы прессы в Крыму совместно с Комитетом “Равенство возможностей”, Ассоциацией “Свободное пространство”, Институтом массовой информации (все – Киев) и организацией “Артикль 19” (Лондон), программы ТРК “Черноморская” во время избирательной кампании отличались наибольшей взвешенностью, объективностью и непредвзятостью.

Обвинения в тенденциозности, сопряженные с угрозами, являются попытками запугивания журналистов, честно выполняющих свои профессиональные обязанности.

Комитет по мониторингу свободы прессы в Крыму призывает представителей крымской власти и регионального избирательного штаба В.Ф.Януковича дать публичную политическую оценку факту запугивания журналистов. Мы просим правоохранительные органы защитить сотрудников ТРК "Черноморская" от давления и угроз. Напоминаем, что свобода слова гарантирована Конституцией Украины, Конституцией АРК и является важнейшим элементом демократического общества.

Комитет по мониторингу свободы прессы в Крым, 25.11.2004

(25-11-2004 15:29 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101389357.html)

Переслідування, утиски, залякування тощо з політичних мотивів

22.12.2004

В Україні під час виборчої кампанії “почалися політичні переслідування”. Про це заявив співголова Харківської правозахисної групи Євген ЗАХАРОВ на прес-конференції в агентстві УНІАН

   

За його словами, зокрема, вчора до організації звернувся із заявою головний редактор інформаційного агентства “Статус-кво” Володимир ЧИСТИЛІН. В ній він зазначає, що його примушують написати заяву про звільнення за власним бажанням через відмову виконувати замовлення щодо агітування агентством за Віктора ЯНУКОВИЧА.

Є.ЗАХАРОВ зазначив, що таким же чином примусили написати заяву головного редактора газети в місті Чугуєві, яка належить міській раді, оскільки він дав матеріал з народним депутатом України, який підтримував кандидатуру В.ЮЩЕНКА на посаду Президента України.

Він також зазначив, що коли оператор Андрій ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ намагався зняти на камеру затримання учасників руху “Пора”, то “люди в цивільному вихопили камеру і кинули у фонтан”. За його словами знімальній групі 7 харківського каналу телебачення “люди в цивільному” погрожували розправою, якщо вони будуть знімати затримання протестуючих студентів.

Є.ЗАХАРОВ зазначив, що 6 ЗМІ Харкова зробили спільну заяву, що за всі роки незалежності України вони ніколи не відчували такого шаленого тиску на журналістів.

Він повідомив, що в Харкові була закрита програма “2 плюс” Зураба Аласанії перед виходом ефіру з Віктором ЮЩЕНКОМ.

Крім того, співголова ХПГ зазначив, що за відсутності головного редактора харківської газети “Об’єктив-Но”, без понятих, без відкриття кримінальної справи було проведено обшук на її дачі і досі вона не отримала пояснень з цього приводу від правоохоронних органів.

Він наголосив, що в останній час в Україні відбувалися масові затримання активістів молодіжних організацій (UNIAN).

(27-10-2004 14:57 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1098878222.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Крыму избили фотокора „Крымской линии”

   

В Симферополе совершено нападение на корреспондента интернет-издания „Крымская линия” Наталью Щербину, которая в момент нападения снимала инцидент около одного из местных судов. Об этом сообщает радио «Свобода».

Нападение было совершено возле Центрального суда Симферополя, в котором 27-го октября проходило слушание по делу о резонансной драке в баре „Коттон” и избиении операторов телеканалов „Интер” и „Первый канал” (Россия) в марте 2004 года в Симеизе. Журналистка снимала попытку сторонников подсудимых прорваться в зал суда. К ней подошли неизвестные и силой отобрали журналистское удостоверение и цифровой фотоаппарат.

Только после обращения журналистки за помощью к бойцам спецподразделения „Грифон”, которые охраняли помещение суда, отобранное удалось возвратить. Личности нападавших устанавливаются.

„Крымская линия” намерена по факту нападения подать иск в суд по ст. 171 УКУ „Воспрепятствование законной профессиональной деятельности журналиста”.

(29.10.2004 09:17
http://proua.com/news/2004/10/29/091738.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

Штаб Ющенка заявляє про побиття 3-ма невідомими журналіста газети "Вечірні вісті" Володимира Піддубного у селі Дмітрієвка Дніпропетровської області

   

Спочатку група молодих людей відомої зовнішності не пускала журналістів на територію дільниці №73 округу №40, але ті таки зайшли до приміщення дільниці та зняли порушення на відеоплівку. Надворі біля дільниці на Піддубного напали троє молодиків, намагаючись забрати відеокамеру, але той її не віддав.

(21-11-2004 19:50 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101059435.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Луганской области побили журналиста Андрея Олийныка

   

В Луганской области побили и ограбили журналиста Андрея Олийныка. Сейчас он едет в прокуратуру Беловодска зафиксировать побои.

Мы сегодня неоднократно писали о нарушениях на этом участке. Видимо, нарушения были слишком очевидными. Андрея силой вытолкали на улицу, побили, отобрали телефон и удерживали до 20.15. В настоящее время он едет в прокуратуру Беловодска зафиксировать факт избиения.

(21-11-2004 23:49 Майдан-ІНФОРМ http://maidan.org.ua/static/news/1101073763.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

Ввечері 22 листопада, приблизно о 18.00, в Києві, на вул. Володимирській за 100 м від Центрального Управління СБУ був викрадений активіст журналіст газети "Твоє Право" Дмитро Харьков

   

Машина, в якій їхав Дмитро, була підрізана автомобілем ВАЗ-2109 і заблокована ззаду другим автомобілем. З машин вибігли кілька чоловіків міцної статури, які витягнули Дмитра з машини і запхали в задній автомобіль. Після того автомобілі зникли в напрямку провулку Рильського. За свідченням очевидців, викрадення відбулося в лічені секунди, і невідомі працювали професійно. На запити в районні управління МВС м. Києва відповіді про місцезнаходження Дмитра не надійшло.

(23-11-2004 03:31 Майдан-ІНФОРМ http://maidan.org.ua/static/news/1101173489.html )

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Кіровограді півгодини тому вчинено хуліганський напад на двох журналістів

   

Група хуліганів зухвало кинула під ноги кореспондентові "Політичної України" Анатолію Авдєєву та його колезі з газети "Громадський контроль" дві петарди, оглушивши їх. Більше нічого хулігани не встигли зробити, бо рішучими діями були затримані і здані міліцейському патрулеві на чолі з прапорщиком Федотовим (не виключено, що призвіще справжнє). Зухвалий хуліган виказав свої претензії з приводу "грубих дій" журналіста та робив спроби домовитися з патрулем.

Прапорщикові не сподобалась фраза журналіста: "Я це поставлю на контроль!"

Пять днів тому майже на цьому місті хулігани напали на трьох інших журналістів, на яких були оранжові шарфи. Хуліганів було більше, а міліція не втручалася.

Аналогічний напад 15 листопада з зриванням оранжової краватки серед біла дня вчинили на ведучого новин телеканалу "Стимул" Олександра Дануцу.

Одиного з трьох потерпілих, а саме, Анатолія Авдєєва, вчора з свідченнями про хід виборів в області показував "5 канал".

 (18-11-2004 22:11 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1100808702.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Кіровограді по звірячому побито журналіста телекомпанії “Стимул” Олександра Дануцу.

   

Після вечірнього ефіру в ліфті готелю “Турист”, де знаходиться телекомпанія “Стимул”, яка транслює в Кіровограді “5 канал”, по-звірячому побито журналіста Олександра Дануцу та пошкоджено його відеокамеру Зараз Олександр знаходиться в обласній лікарні . Громадськість міста і журналісти стурбовані і обурені криміногенною обстановкою, що склалась напередодні виборів. Місцеві правоохоронні органи і прокуратура своєю бездіяльністю сприяють створенню хаосу і соціальної напруги в обласному центрі і вкотре демонструють упереджене ставлення до представників опозиційних сил.

 (19-11-2004 11:34 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100856845.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Кіровограді вдруге за листопад вчинено напад на редактора газети "Репортер УЦ" Геннадія Рибченкова

   

Активних дій міліції в напрямку пошуку та затримання злчинців не спостерігається.

Двоє невідомих зустріли журналіста біля під’їзду будинку, спитали прізвище, а дізнавшись, почали по-звірячому бити.

Журналіст у важкому стані перебуває у лікарні.

Всього за листопад в Кіровограді зазнало нападів шість журналістів

(29-11-2004 19:49 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101750584.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

“Репортери без кордонів” закликають до швидкого рослідування побиття журналіста в Кіровoграді

   

Міжнародна правозахисна організація "Репортери без кордонів" закликала Україну провести швидке розслідування нападу на журналіста Геннадія Рибченкова (газета "Україна-Центр"), який стався 25 листопада в Кіровограді.

Як повідомили УНІАН в організації, нападники обвинуватили журналіста у тому, що він пише статті проти кандидата в Президенти Віктора Януковича.

"Безумовно, цей напад було спровоковано професійною діяльністю Геннадія Рибченкова", — заявляє організація в листі до міністра внутрішніх справ України Миколи Білоконя і зазначає: "Ми вимагаємо проведення швидкого і повного розслідування, і щоб винні в нападі понесли повну відповідальність".

"Репортери без кордонів" заявляють, що число нападів на журналістів в Україні збільшується з кожним роком, і систематична безкарність людей, які здійснюють напади, може стати дуже небезпечною для всієї преси в нинішньому політичному контексті".

Як повідомляв УНІАН, Г. Рибченков увечері 25 листопада повертався додому з мітингу на підтримку Віктора Ющенка, що проходив на центральній площі Кіровограда, а його вже чекала група молодчиків з характерною зовнішністю(у Кіровограді їх вже звично називають гоблінами). Заздалегідь уточнивши, чи дійсно перед ними Геннадій, вони почали його жорстоко бити. При цьому декілька разів прозвучала знакова фраза: "Тепер писатимеш тільки за Януковича". Повідомити колег про те, що сталося, журналіст зміг тільки через півтори доби.

Це вже далеко не перший випадок нападу на журналістів у Кіровограді. Недавно побили журналіста телекомпанії "Стимул", що ретранслює "5-й канал" Олександра Дануця. За декілька днів до другого туру голосування на центральній площі міста було вчинено напад на провідних журналістів "Украина-Центр" Г. Рибченкова і Оксану Гуцалюк, а також на журналіста Руслана Худоярова, які прийшли на концерт на підтримку В. Януковича з помаранчевою символікою. Напад на журналістів відбувався прямо на очах у міліціонерів, які стояли неподалік (UNIAN).

(29-11-2004 21:12 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101755542.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

Директорові інформаційних програм кіровоградського телеканала "Стимул" Олександру Дануці відмовлено в порушенні кримінальної справи за фактом нанесення йому тілесних ушкоджень невідомими особами

   

Про це говориться в повідомленні заступника начальника УМВС України в Кіровоградській області Невеселова С. голові Національного союзу журналістів України Ігорю Лубченко.

Як відзначається в повідомленні, 20 листопада Дануца написав заяву в Ленінський райвідділ міліції Кіровограда про те, що він став жертвою нападу невідомих осіб близько 22.00 годин біля готелю "Турист". Заява у відділі зареєстрували під №5940.

Також у повідомленні говориться, що після ретельної попередньої перевірки, Ленінським райвідділом Кіровоградського МВ УМВС в області було відмовлено в порушенні кримінальної справи, про що поставлений до відома заявник.

У той же час Дануца повідомив, що про існування такої заяви він почув уперше."Я ніколи не писав заяв у Ленінський райвідділ міліції Кіровограда. Після нападу я написав єдину заяву особисто прокуророві міста Кіровограда. З ходом справи мене не знайомили, а тим більше не повідомляли про відмовлення в порушенні кримінальної справи" — заявив Дануца.

Журналістів в Кіровограді здається бити можна... Тому що така свобода слова...

Щось не дуже стурбована кіровоградська міліція частими нападами на журналістів. Минулого року постраждалих було більше десяти. Забагато для міста в 260000 мешканців.

Здається, ще одне політичне побиття ще одного журналіста зійшло з рук. Били Олександра Дануцу за помаранчову краватку та за все інше...

(06-01-2005 15:20 Майдан-ІНФОРМ,

http://maidan.org.ua/static/news/1105017643.html)

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

Напад на журналіста житомирської газети

   

Двоє невідомих напали на журналіста житомирської обласної газети “Вільне слово” Вадима Шевчука. Інцидент стався в місті Житомирі на вулиці Київській в понеділок о 20.30 поблизу Кооперативного технікуму. Коли хлопець стояв на тролейбусній зупинці, двоє зловмисників несподівано нанесли йому кілька ударів в голову і намагалися втекти. Постраждалий знайшов у собі сили оперативно повідомити про пригоду міліцію, яка затримала нападників. Їхні особи встановлюються.

Вадим Шевчук переконаний, що напад скоєно з метою залякати громадськість області, яка підтримує кандидата в президенти Віктора Ющенка. Крім приналежності до редакції опозиційної газети “Вільне слово”, Вадим Шевчук відомий в області як активіст обласного штабу “Наша Україна”. Під час нападу на одязі журналіста була прикріплена символіка кампанії Ющенка.

(14-12-2004 14:33 Майдан-ІНФОРМ, www.maidan.org.ua/static/news/1103027622.html   )

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

В Черкассах за листовку избили журналиста

   

В Черкассах в среду (15 декабря) вечером группа неизвестных жестоко избила сотрудника регионального информационного агентства «Контекст-Черкассы» Игоря Гоцева, сообщает «Українська правда».

Нападение произошло на троллейбусной остановке в Юго-Западном районе. По словам потерпевшего, один из нападавших сказал: «Это тебе за то, что делаешь «Оранжист». «Потом последовал град ударов, от которых я потерял сознание. Били в основном по голове, на теле ран нет. Мне кажется, их было четверо или пятеро, молодые, среднего роста. Когда пришел в себя, нападавших уже не было», — рассказал Гоцев.

Листовка «Оранжист», которая издается как приложение к новостной ленте «Контекст-Черкассы», является своеобразной ежедневной газетой постоянно действующего палаточного городка оппозиции. Игорь Гоцев вместе с главным редактором агентства Андреем Лубенским каждый вечер доставлял тираж листовки из типографии в палаточный городок. «Таким образом, злоумышленники легко могли проследить за ними, а сам Игорь Гоцев для нападавших был одним из тех, кто приносит листовку в палаточный городок», — говорится в сообщении агентства «Контекст-Черкассы».

В редакции информагентства не исключают, что слежение за журналистами и техническими сотрудниками, причастными к созданию листовки, ведется уже давно.

Редакция «Контекст-Черкассы» обратилась в милицию с требованием провести тщательное расследование этого инцидента.

(2004-12-16 | 14:52:23 http://obozrevatel.com/news_files/171448 )

Злочинні посягання на журналістів

22.12.2004

Избит журналист "Львівського радіо"

   

Сегодня около 00.45 во Львове было совершено нападение на известного львовского журналиста “Львівського радіо” Петра Запотичного. Как сообщил начальник Львовского городского управления УМВД во Львовской области Михаил Курочка, двое неизвестных напали на 50-летнего журналиста на улице Панча, нанеся ему многочисленные травмы.

Когда пострадавший без сознания упал под градом ударов, грабители завладели его личными вещами и незначительной суммой денег, после чего скрылись с места происшествия, передает УНИАН.

Запотичный госпитализирован. Работники милиции по горячим следам задержали нападающих, один из которых был ранее судим. У преступников изъяты вещественные доказательства.

(2004-12-17 | 10:21:33
http://obozrevatel.com/news_files/171584)

Обмеження доступу до інформації

22.12.2004

Важливий прецедент створений Харківською Правозахисною групою

   

Керівник інфоцентру УЕА "Зелений світ" Сергій Федоринчик надіслав нам копію рішення Печерського суду у справі за скаргою співголови Харківської правозахисної групи Євгена Захарова на бездіяльність Генпрокуратури, яка наведена в кінці цього повідомлення.

Цей прецедент важливий для усвідомлення як надзвичайної ролі суду в русі до верховенства права, так і особливої місії громадських організацій у звиканні всіх державних чиновників (включно з працівниками прокуратури) до необхідності звітувати перед першоджерелом влади: ВИБОРЦЯМИ ТА ПОДАТКОПЛАТНИКАМИ, тобто ГРОМАДЯНАМИ.

Таку місію треба врахувати при обговоренні етичних засад діяльності неурядових організацій (НУО), що йтиме в електронній конференції EtykaNUO аt topica.com. Підписатись на неї може будь-яка НУО, надіславши ПОРОЖНЄ повідомлення на адресу EtykaNUO-subscribe аt topica.com

КОПІЯ

 

Справа №2-3665

 

РІШЕННЯ

І м е н е м У к р а ї н и

2 серпня 2004 року

Печерський районний суд м. Києва

в складі:

головуючого - судді Бернацької Ж.О.,

при секретарі - Александровій Я.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Києві справу за скаргою Захарова Євгенія Юхимовича на бездіяльність Генеральної прокуратури України, суд —

ВСТАНОВИВ:

19.06.2004 року через поштове відділення зв’язку заявник Захаров Є.Ю. надіслав до суду скаргу на бездіяльність Генеральної прокуратури України, свої вимоги мотивував тим, що він є співголовою об’єднання громадян "Харківська правозахисна група". Готуючи аналітичний випуск друкованого органу - бюлетеня "Права людини", він наприкінці 2003 року, 19.03.2004 року подав звернення до Генеральної прокуратури України. Заявник Захаров Є.Ю. просив визнати незаконною бездіяльність Генеральної прокуратури України і зобов’язати Генеральну прокуратуру України надати відповідь на його звернення.

В судовому засіданні заявник Захаров Є.Ю. та його представник Якубенко В.М. скаргу підтримали, посилаючись на обставини, викладені в ній.

Представник суб’єкта оскарження Генеральної прокуратури України — Ґудзь О.М. скаргу не визнав, посилаючись на те, що скарга Захарова Є.Ю. є необґрунтованою.

Вислухавши пояснення заявника, Захарова Є.Ю., та його представника, Якубенко В.М., представника суб’єкта оскарження Генеральної прокуратури України Ґудзя О.М., дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що скарга підлягає задоволенню за такими підставами.

Судом встановлено, що 30.12.2003 року, 22.03.2004 року Генеральна прокуратура України отримала звернення Захарова Є.Ю., на які не надано відповіді.

За таких обставин суд вважає, що скарга Захарова Є.Ю. обґрунтованою і підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене, на підставі ст.ст. 55, 64, 124 Конституції України, ст.ст. 248-1 — 248-7 ЦПК України, керуючись ст.ст. 15, 15-1, 30, 62, 202, 202-1, 203 ЦПК України, суд —

ВИРІШИВ:

Задовольнити скаргу Захарова Євгенія Юхимовича на бездіяльність Генеральної прокуратури України.

Визнати незаконною бездіяльність Генеральної прокуратури України щодо ненадання відповіді на звернення Захарова Євгенія Юхимовича від 30.12.2003 року та 22.03.2004 року.

Зобов’язати Генеральну прокуратуру України надати відповідь на звернення Захарова Євгенія Юхимовича від 30.12.2003 року та 22.03.2004 року.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду м. Києва через Печерський районний суд м.Києва протягом місяця, з наступного дня після проголошення.

(30-09-2004 00:17 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1096492650.html)

Обмеження доступу до інформації

22.12.2004

Волинські міліціонери втрачають дар мови і набувають дару телепатії

   

Вчора у Луцьку під час проведення урочистих зборів з нагоди відзначення Дня працівників сільського господарства, які відбувалися в обласному музично-драматичному театрі, волинські “правоохоронці” в черговий раз спаплюжили честь свого мундира.

Розпочалося все з того, що перед початком цього дійства помічник народного депутата України, депутат Луцької міської ради Ігор Гузь в супроводі двох журналістів, представників газети “Вільна думка” та газети “Так” спробував зайти на урочисте засідання, яке проводила Волинська обласна державна адміністрація з питань агропромислового комплексу.

“П’ять хвилин я пробував пройти через шеренги людей, які не представлялися, через п’ять хвилин мені це все-таки вдалося. Я спокійно роздягнувся і сів у залі. Через декілька крісел від мене сидів Луцький міський голова Антон Кривицький. 15 хвилин я спокійно сидів, але коли на сцену вийшов голова Волинської облдержадміністрації Анатолій Француз і розпочав вступне слово, до мене підбігли начальник Волинської міліції генерал Кміта і начальник відділу по охороні громадського порядку пан Цісарук, які, застосувавши силу, заламавши мені руки, вивели мене із залу. Спустившись у вестибюль театру, вони дали наказ своїм працівникам викинути мене без одежі на вулицю. Зараз я складаю 2 акти про застосування щодо мене сили працівниками міліції”, — повідомив Ігор Гузь.

Ігор Гузь вважає, що такі дії “правоохоронців” – це помста за організацію мітингу під стінами обласного управління УМВС з приводу тиску на рядових працівників міліції по вилученню відкріпних посвідчень, який він організував.

“Я обов’язково буду подавати до суду на пана Кміту та пана Цісарука, також передбачається подання до обласної прокуратури. Засвідчити незаконні дії правоохоронців можуть присутні під стінами облмуздрамтеатру, відкіля мене викинули, представники Посольства США в Україні, організації “Фрідом хаус”, ОБСЄ, громадяни та журналісти, які знаходилися разом зі мною”.

На найближчій сесії Луцької міської ради це питання також планується винести на порядок денний.

Проте, “правоохоронці”, порушивши Конституцію України та ряд Законів України стосовно депутата Луцької міськради Ігоря Гузя, на цьому не зупинилися. Вони продовжили свої “подвиги”, не пропускаючи до приміщення облмуздрамтеатру представників ЗМІ. При чому їм у цьому активно допомагав начальник Луцького міського відділу охорони громадського порядку Валентин Шпак. Більше того, вони відмовилися представлятися, як цього вимагає законодавство.

Звернувшись до начальника відділу охорони громадського порядку обласного УМВС Антона Цісарука із запитанням, чому його підлеглі порушують чинне законодавство України, не представляючись представникам ЗМІ, пан Цісарук відповів, що вони представлялися. Телепат? А на запитання чому він так в цьому впевнений, адже його не було поруч, він відповів, що вони представлялися, “тому що вони не могли не представитися”. Вагомий аргумент. Тому що…

(20-11-2004 12:34 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100946878.html)

Обмеження доступу до інформації

22.12.2004

15 херсонських журналістів переважно недержавних ЗМІ 24 листопада не пропустили на позачергову сесію обласної ради

   

Оксана Казакова, PR-менеджер проекту "Журналісти Херсонщини - за вільний доступ до інформації"

На сесії планувалося прийняти резолюцію, що стосується політичної ситуації в Україні і ставлення до неї херсонських депутатів.

Журналістів у холі будинку облдержадміністрації зупинила охорона. Керівник прес-служби облради Тамара Каширина повідомила, що журналістів не дозволено пускати на сесію. Вона пояснила це вказівкою "згори", а також тим, що в залі не вистачає місць.

Усі заяви журналістів про те, що такими діями порушуються їхні права, виявилися безрезультатними. Не вплинуло на рішення чиновників і те, що один з журналістів - Анатолій Жупина - пред’явив посвідчення, яке підтверджує, що він є уповноваженим Комітету з питань свободи слова Верховної Ради по Херсонській області.

Після цього журналісти по телефону зв’язалися з депутатами облради з проханням проінформувати їхніх колег про те, що на сесію не допускають журналістів. Один з депутатів звернувся на сесії до присутніх у залі і підняв питання про порушення прав журналістів. Питання про допуск 15 журналістів у зал було поставлений на голосування. Депутати проголосували проти дотримання закону! Порушивши тим самим норми Конституції України і законів:

"Про інформацію",

"Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні",

"Про місцеве самоврядування".

Багато журналістів пов’язують цей факт із тим, що депутатська більшість знаходиться під впливом голови облради Володимира Ходаковського, який в одному обличчі сполучає три посади. Як уже було сказано, він є головою облради, головою Херсонської обласної адміністрації і керівником обласної організації "Партії регіонів".

У ході сесії депутати прийняли звернення до Верховної Ради, у якому виразили стурбованість ситуацією в країні і висловили надію, що керівництву країни й опозиції удасться прийти до громадської згоди, не застосовуючи силу.

У цей же самий час на площі перед облдержадміністрацією проходив безстроковий мітинг на підтримку Віктора Ющенко. У ньому, незважаючи на дощ і мокрий сніг, беруть участь більше тисячі херсонців. Їм відразу ж розповіли про те, як у "Білому домі" ставляться до ЗМІ. У відповідь на порушення закону, мітингуючі винесли до будинку облдержадміністрації  "гарбуза".

(Херсонська міська Асоціація журналістів "Південь")

Обмеження доступу до інформації

22.12.2004

Журналістів звинуватили у перекручуванні нформації

   

Як ми сповіщали раніше, 24 листопада 2004 р. журналістів недержавних ЗМІ не пустили на сесію Херсонської обласної ради (на ній планувалося прийняти резолюцію, що стосується політичної ситуації в Україні й ставлення до неї херсонських депутатів). А днем пізніше заступник голови обласної ради Геннадій Причина дорікнув журналістам, що в газетах і в повідомленнях інформаційних агенцій з’явилася недостовірна інформація про резолюцію сесії.

Обурення представника органа місцевого самоврядування було настільки сильне, що наступного дня він навіть ініціював брифінг. Але запросили на нього лише журналістів державної телерадіокомпанії та газети Херсонської міської ради, які були допущені і на сесію 24.11.04.

Представники інших ЗМІ опинилися на брифінгу випадково і з подивом почули виступ Геннадія Причини про те, що журналісти "викривили інформацію". Мовляв, сесія Херсонської обласної ради не підтримала кандидата в Президенти України Віктора Ющенка, але один з депутатів, лікар Кирило Чумарін, повідомив людям на мітингу зворотне, а журналісти підхопили й оприлюднили цю "викривлену інформацію". Окрім того, пан Причина був здивований, чому ж журналісти "не дочекалися закінчення сесії і не взяли коментарі у депутатів". А на питання, хто розпорядився обмежити доступ на сесію, відповів, що сформовано прес-групу, яка на постійній основі співпрацює з облрадою. Інші

журналісти повинні повідомляти про своє бажання потрапити на засідання заздалегідь.

- Ми пояснили, що нас не поінформували про позачергову сесію, на якій, серед інших, буде обговорюватися й політичне питання. Тому прийшли прямо до початку засідання і не один раз просили пустити нас у зал, - розповіла власний кореспондент газети "Голос України" у Херсонській області Алла Брусилова, яка була присутня на брифінгу. - Мало того, ми нагадали, що навіть передали письмове звернення до депутатського корпусу від імені журналістів. Однак, наші законні вимоги, що стосуються права доступу до інформації і можливості журналістів знаходитися на сесії органів місцевого самоврядування, були відхилені. А питання присутності представників ЗМІ в сесійній залі навіть виносилося на голосування – і не пройшло.

За лояльність до журналістів дісталося від пана Причини та провладних депутатів і Кирилу Чумаріну. Колеги звинуватили його в тому, що він поширив неправдиву інформацію про резолюцію сесії. Хоча, як з’ясувалося, він був єдиним, хто вийшов до журналістів. При цьому він не повідомляв про підтримку сесією кандидата Ющенко.

Журналісти, чиє право на інформацію було обмежене, крапку на цьому брифінгу ставити не збираються. Зараз юрист проекту Херсонської Асоціації журналістів "Південь" "Журналісти Херсонщини - за вільний доступ до інформації" Олександр Бурмагін готує документи в суд.

(Оксана Казакова, PR-менеджер проекту "Журналісти Херсонщини - за вільний доступ до інформації”)

Втручання в професійну діяльність журналістів та ЗМІ

22.12.2004

Журналісти “Інтера”, ICTV, "Нового каналу", "1+1", "Тонісу" і ТНТ виступили із заявою проти цензури на їхніх телеканалах

   

Як передає кореспондент УНІАН, в заяві, оприлюдненій на спец-конференції журналістом ICTV Сергієм ШВЕЦЕМ, зазначається, що журналісти українських телеканалів занепокоєні загрозою висвітлення вирішального періоду виборів у спотвореному вигляді. "Всупереч стандартам професійної журналістики, влада, а під її тиском і частина власників та менеджерів телеканалів прагнуть замовчувати важливі події або перекручують їх сутність", — підкреслюється в зверненні.

Журналісти, усвідомлюючи власну відповідальність за надання людям інформації, вимагають дотримання стандартів висвітлення подій каналами, на яких вони працюють. Зокрема, зазначають журналісти, всі інформаційні програми повинні інформувати про всі суспільно значущі події; всі інформаційні програми повинні представляти всі значущі точки зору на події, що висвітлюються; вся інформація, що потрапляє до ефіру, має бути перевіреною та містити посилання на джерела. "Ми зобов’язуємося виконувати ці стандарти. Ми впевнені, що повне і професійне висвітлення вирішального періоду виборів є вкрай необхідним для глядачів. Ми закликаємо колег приєднатися та підтримати нашу позицію", - наголошується у зверненні журналістів.

Заяву підписали більш як 40 журналістів цих каналів. Процес збору підписів продовжується.

(УНІАН, 28.10.2004 13:50)

Втручання в професійну діяльність журналістів та ЗМІ

22.12.2004

У ТСН – знову „темники”? Моніторинг теленовин в рамках акції „Журналісти за професійні права”

   

Учора, 30 листопада, у прайм-таймовому та нічному випуску ТСН („1+1”) ведучі, відповідно, Алла Мазур та Андрій Тичина та автор сюжету з засідання ВР Артем Шевченко уникнули згадки про те, що тільки завдяки комуністам набралося 232 голоса за рішення тимчасово припинити парламентську постанову від 27 листопада про визнання недійсними результатів другого туру президентських виборів. Замість цього було сказано про те, що проголосували за цей проект – цитуємо – „проурядові фракції” або „провладні фракції”. Сенс цієї маніпуляції був зрозумілий: наголосити на тому, що в уряду є, начебто, підтримка сталої парламентської більшості. А на думку про те, що це могла бути „темниківська” махінація, наводить той факт, що і на Першому національному, і на „Інтері” – які контролюються Адміністрацією Президента – теж уникнули саме згадки про голоси комуністів, незважаючи на те, що в цілому на УТ-1 сюжет Тетяни Анкудінової був досить інформативним та виваженим.

В той же час, на каналах, контрольованих Віктором Пінчуком, – Новому, ICTV, СТБ – інформація про підтримку комуністами постанови, запропонованої депутатами від фракції „Регіони України”, була. Не кажучи вже про такі канали, як 5-й канал, Тоніс та ТРК „ЕРА”.

То що ж це – помилка журналістів одразу трьох каналів, журналісти яких раптом втратили кваліфікацію? Або все ж таки маніпуляція?

Також в сюжеті ТСН кореспондента Єгора Чечеринди з засідання Верховного Суду спочатку йшов начебто збалансований виклад позицій сторін: представників позивача – Ющенка, опонуючих їм представників Януковича та членів ЦВК. Але завершився сюжет, цілком відповідаючи відомій маніпулятивній технології „останнього слова”. Адже були подані одразу два синхрони представника ЦВК, зміст яких був у тому, що, мовляв, усі претензії позивачів не мають під собою ніякої основи. До цього потім додалося ще й пряме включення з засідання Верховного Суду Олександра Шило, в якому, знов таки, превалювала точка зору ЦВК.

Натомість, знову таки, телеканали Пінчука у висвітленні подій у Верховному Суді були виваженішими. Наприклад, Новий канал навів в репортажі діалог члена ЦВК та представника Верховного Суду, який свідчив про те, що аргументи Центральної Виборчої Комісії були далеко не завжди переконливими

 (http://www.telekritika.kiev.ua/mon_tvnews/?id=19534  ).
(01-12-2004 19:43 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101923025.html)

Втручання в професійну діяльність журналістів та ЗМІ

22.12.2004

Закарпатські телевізійники бунтують

   

У вівторок на загальних зборах колективу Закарпатської обласної держтелерадіокомпанії відбулись гарячі збори. Присутні у різкій формі висловили недовіру генеральному директору Петру Петрику, якого колектив звинуватив у тиску на журналістів, нехтуванні елементарних журналістських прав та сприянні поширенню відвертої брехні проти опозиційних політиків.

Це перший випадок в історії телевізійників Закарпаття. Чимало колег-журналістів прийшли на збори з помаранчевою символікою. Сам Петрик, як вуж звивався, щоб довести зворотнє. Навіть заявив, що він сам заборонив надалі виходити в ефір програмі “Об’єктив”, яку вів телевізійний кілер, а нині начальник управління внутрішньої політики ОДА Іван Коцур.

Як розвиватимуться події надалі, сказати важко, позаяк генерального директора держтелерадіокомпанії призначає Київ в особі Івана Чижа. Проте вже зараз можна говорити, що телевізійний колектив більше не буде виконувати вказівки Петра Петрика. Останньому, певно, доведеться перекваліфікуватись. Можливо, реалізовуватиме дитячі памперси, як це вже робить його родина. Справа ж знайома.

(01-12-2004 10:49 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101890985.html)

Втручання в професійну діяльність журналістів та ЗМІ

22.12.2004

Теле-і радіожурналісти Закарпаття відмовляються брехати. Тепер — усі

   

Понеділок був днем «надзвичайного стану» в Закарпатській обласній держтелерадіокомпанії. Висловлювали ставлення до процесів, які відбуваються в державі, та давали оцінку інформаційній політиці провідного закарпатського телерадіоканалу. Жодного разу за період незалежності країни так гостро, принципово питання не ставилося.

Зайвим підтвердженям цього стало і рішення: генеральному директору ОДТРК Петру Петрику висловлено недовіру. Лише 5 осіб із 105 присутніх на зібранні працівників трудового колективу при голосуванні не підтримали цього рішення, всі інші висловилися «за». Важливо додати, що з працівників, безпосередньо причетних до підготовки телепрограм, зокрема, редакторів, режисерів, операторів, дикторів, у зібранні не брали участі всього двоє.

Гендиректор Петро Петрик, який беззмінно керує компанією понад десять років, повів себе нестандартно. Він, зокрема, теж підтримав рішення про недовіру трудового колективу до керівництва — самого себе (telekritika).

(01-12-2004 15:26 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101907578.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

Регулярно в редакцию ПД звонят постоянные и случайные читатели с одним и тем же вопросом: почему газету «Правое Дело» так трудно купить в газетных киосках

   

В то же время почти половина тиража нашей газеты, передаваемой для реализации в розничную сеть «Одессагорпрессы» и «Пресс-службы Одессы», возвращается в редакцию ПД нераспроданной. Руководители коммерческих отделов этих предприятий объясняют это тем обстоятельством, что киоскеры не заказывают достаточное количество экземпляров газеты.

Уважаемые читатели! Если вы хотите регулярно покупать нашу газету в ближайшем киоске, просим сообщить в редакцию номер этого киоска и его местонахождение. В этом случае мы сможем помочь предприятиям розничной торговли перераспределить тираж газеты к обоюдному удовольствию. Редакция ПД, как и любая газета кровно заинтересована в увеличении своего тиража.

 ("Правое Дело", г. Одесса, №82)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

9 октября около 19.00 у одесского железнодорожного вокзала сотрудниками одесского ГАИ был задержан руководитель Березовского районного штаба Виктора Ющенко Александр Струтинский

   

Поводом для задержания послужили несколько пачек газеты «Правда Украины», которые он перевозил на своем личном автомобиле. Прибывший по сигналу своих подчиненных Бондаренко В.Т. и Забубнова З.Д. и.о. командира роты городского ГАИ Русов А.Н. отобрал у Александра Струтинского документы и приказал доставить его в Шевченковский РОВД. Там задержанного принимать отказались, сославшись на то, что «это не их территория». Александра перевезли в Приморский РОВД.

Спустя несколько минут туда же прибыл заместитель руководителя Одесского регионального штаба Виктора Ющенко Александр Голокоз, адвокат и другие работники штаба.

На стоянке перед райотделом они застали довольно интересную картину: дежурный по РОВД никак не мог добиться от работников ГАИ объяснения причины задержания и конвоирования Александра Струтинского в райотдел.

Как выяснилось, работники ГАИ выполняли устный приказ своего начальства. По их словам, согласно этому приказу, «все выявленные газеты и иные печатные материалы и лица, которым они принадлежат, должны доставляться в отделения милиции для проверки на принадлежность к порнографии».

В ходе разбирательств Александр Голокоз выразил возмущение неправомерными и откровенно циничными действиями работников ГАИ: «Милиция вмешивается в избирательный процесс, нарушает Конституцию и закон «О выборах Президента Украины». И почему-то все это происходит только в отношении кандидата Виктора Ющенко и других оппозиционных кандидатов».

Руководитель Одесского регионального штаба Виктора Ющенко Владимир Куренной усматривает в этом инциденте прямую связь и ответную реакцию одесских властей на неприятное для них вчерашнее событие. Вчера в помещении одного из городских коммунальных предприятий (ДЭЗе «Приморский») был выявлен склад агитационной продукции против Виктора Ющенко и за Виктора Януковича. Это событие получило широкий резонанс и даже вынудило городского голову Руслана Боделана публично оправдывать противозаконную деятельность своих подчиненных.

Одесский штаб считает незаконным использование силовых структур в предвыборной борьбе и намерен обжаловать действия работников ГАИ в соответствующих инстанциях.

(10-10-2004 23:33 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1097440410.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

В городской типографии Северодонецка уничтожен тираж газеты с интервью А.Мороза

   

В Луганский областной штаб А. Мороза обратилась редактор Северодонецкой независимой газеты «Любимый город» и сообщила, что тираж очередного номер газеты уничтожен в типографии. До этого ООО «Северодонецкая городская типография», 80% акций которой принадлежат городскому совету, сославшись на отсутствие письма, своевременно не отпечатала десятитысячный тираж газеты. Редакция согласилась отпечатать газету днем позже тиражом 5 тыс. экземпляров.

Однако на следующее утро директору типографии, который активно работает в местном штабе Януковича, позвонили из Киева и, угрожая увольнением, потребовали уничтожить тираж газеты.

Причиной уничтожения тиража стала опубликованное в газете интервью с кандидатом на пост Президента Украины Александром Морозом

М-І: Подібні напрочуд тупі дії влади лише підкріплюють впевненість у перемозі здорових і демократичних сил в Україні.

(28-10-2004 19:39, Майдан-ІНФОРМ)

***

Вчора, 28 жовтня 2004 року, у Сєвєродонецькій міській друкарні Луганської області знищено наклад чергового номера газети "Любимый город". У ній були опубліковані інтерв’ю з кандидатами на пост президента України Олександром Морозом, Василем Волгою, Леонідом Черновецьким, а також розміщена політична реклама кандидата у президенти України Анатолія Кінаха. Співробітникам редакції газети "Любимый город", які близько 14:30 приїхали, щоб забрати віддрукований наклад, директор друкарні заявив, що "зламалась машина". В той же час, працівники друкарні розповіли, що вже готовий номер газети, за наказом директора, було пущено під гільйотину. При цьому, поліграфісти стверджували: "Хтось зателефонував з Києва директору і наказав знищити номер газети "Любимый город". На думку співробітників редакції, знищення випуску газети могло бути спричинено, звичайно ж, гострими інтерв’ю Олександра Мороза, Леоніда Черновецького та уродженця Сєвєродонецька Василя Волги. Крім того, у політичній рекламі Анатолія Кінаха наводяться факти про те, що у 2002 році народний депутат України Юлій Йоффе дуже схвально висловлювався про Кінаха, як про кандидата на посаду прем’єр-міністра України, напротивагу представникові донецького регіону Віктора Януковича. Зараз, як відомо, Йоффе є довіреною особою Януковича.

Так чи інакше, але дії посадових осіб, за вказівкою яких знищили наклад газети "Любимый город", порушили право на свободу слова кандидатів на пост президента України Олександра Мороза, Василя Волги, Леоніда Черновецького і Анатолія Кінаха. Редакція газети "Любимый город", у свою чергу, готує заяву до Прокуратури з приводу перешкоджання законній діяльності журналістів.

(29-10-2004 21:54 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1099076056.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

Судові позови до суду на газети "Севастопольские известия" и "Слава Севастополя" подає і Севастопольський виборчий штаб Олександра Мороза

   

Ці видання не опублікували, згідно укладених договорів, у своїх сьогоднішніх номерах, надані їм матеріали про кандидата на пост президента України Олександра Мороза. Хоча з боку замовника, Севастопольського виборчого штабу О. Мороза, всі умови договору були виконані своєчасно.

(29-10-2004 21:54 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1099076056.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

На в’їзді в Луганськ захоплено “КАМАЗ” з тиражем газети “Народне Слово”

   

Як щойно повідомив голова секретаріату Української народної партії Богдан Соколовський, на в’їзді в Луганськ невідомими особами, серед яких були і міліціонери, захоплено автомобіль “КАМАЗ” з із спецвипуском газети “Народне Слово”.

Зараз грузовик № 2849 ВІО, в якому знаходиться до двох мільйонів примірників спецвипуску газети “Народне Слово”, на великій швидкості (біля 100 км/год), змушують рухатися в невідомому напрямку, в сторону від Луганська. Грузовик супроводжує міліцейський автомобіль сірого кольору з № 548 67АН.

(09-11-2004 22:51 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100033483.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

Команда Януковича заборонила друкувати і розповсюджувати газету “Свобода”

   

Донецька дирекція УДППЗ “Укрпошта” на цьому тижні відмовилася доставити кільком тисячам передплатників Донецької, Дніпропетровської, Запорізької, Луганської, Харківської областей та Криму газету “Свобода” №38. Директор Донецької дирекції УДППЗ “Укрпошта” Микола Дремов повідомив представнику редакції Михайлу Халаджі про існування рішення якогось із райсудів м. Донецька про заборону розповсюдження газети, однак відмовився надати його копію. Насправді, відмова донецьких поштовиків доставляти передплатникам газету “Свобода” пояснюється її змістом. Редакції невідомо про жодне рішення суду про заборону розповсюдження газети “Свобода”. Зате нам відомо, що за вказівкою голови Донецької облдержадміністрації Анатолія Близнюка донецькій друкарні, яка ризикнула виготовити “Свободу” №38 для передплатників на Сході України, заборонено надалі це робити. Зараз у цієї друкарні через співпрацю зі “Свободою” великі проблеми. За нашою інформацією, заборона донецьким поштовикам доставити газету передплатникам, так само, як і у випадку з друкарнею, надійшла від голови Донецької облдержадміністрації. А щоб виправдати свої незаконні дії, донецька влада й поштовики зараз намагають “заднім числом” виготовити рішення суду про заборону розповсюдження газети. Отака вона, демократія по-донецькому! Янукович і його команда, у випадку приходу до влади, розповсюдять її по всій країні. Тим часом сім (!) київських друкарень, до яких редакція звернулася з пропозицією виготовити наступний номер газети, відмовилися від вигідної співпраці, пославшись на ті чи інші причини. Переважна більшість друкарів не ризикують виготовляти газету “Свобода”, побоюючись каральних санкцій з боку влади. У зв’язку з цим редакція попереджає читачів про загрозу невчасного виходу наступного номеру газети. Голова Донецької облдержадміністрації Анатолій Близнюк не оригінальний у своєму прагненні посприяти своєму земляку Віктору Януковичу на президентських виборах шляхом обмеження доступу до виборців неупередженої інформації. За тиждень до голосування на парламентських виборах 2002 року тодішній генеральний прокурор України Михайло Потебенько наказав черкаській міліції й бандитам утопити 107-тисячний наклад газети “Свобода” у річці. Коли ж редакція повторно виготовила тираж утопленого номера, співробітники прокуратури вилучили його прямо в друкарні. Вони так поспішали, що незаконно порушили кримінальну справу, забувши послатися на конкретну статтю Кримінального кодексу! Редакція газети “Свобода” вимагає від генпрокурора України Геннадія Васильєва притягнути голову Донецької облдержадміністрації Анатолія Близнюка та директора Донецької дирекції УДППЗ “Укрпошта” Миколу Дремова, які взяли на себе роль цензорів, до кримінальної відповідальності за перешкоджання журналістській діяльності. Вимагаємо від керівництва державного підприємства “Укрпошта” негайно доставити передплатникам Донецької, Дніпропетровської, Запорізької, Луганської, Харківської областей та Криму газету “Свобода” №38 (редакція газети “Свобода”).

 (10-11-2004 15:06 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1100092019.html )

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

Пошта відмовляється доставляти "Сільські Вісті"

   

Чому? ТОМУЩО там на кілька шпальт програма Ющенка. Про це щойно в ефірі ТРК "Ера" повідомив Іван Бокій.

Після перегляду змісту номера пошта під сміховинними приводами відмовилася доставляти поточний номер 650000 передплатників.

Нагадуємо, що минулого тижня та сама газета в такому ж обсязі надрукувала програму Януковича.

(16-11-2004 23:14 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100639655.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

Донецький “бєспрєдеєл”: машини з регіональною газетою “Остров” зупиняли “їжаками”

   

Сьогодні до відділу агітації Донецького штабу В. Ющенка завітали “правоохоронці”. Після перевірки документів заступник начальника Київського райвідділку міліції м. Донецька майор Броцлавський.А.Є. (посвідчення №УДО 040210) побачив тираж регіональної газети “Острів” і ініціював розбійний напад на машини, що перевозили газету до місць розповсюдження.

Заступник начальника відділу агітації і пропаганди Донецького штабу В. Ющенка Ігор Вікторович заявляє, що тираж цієї газети не містить передвиборної агітації та надрукований без порушень законодавства.

Що стало причиною захвату тиражу і яка була необхідність в застосуванні “їжаків” під колеса автомобілів та побиття скла, наразі невідомо.

Але ми повідомляємо пану Броцлавському, що відповідальність за перевищення службових повноважень ще ніхто в Україні не відміняв, і такі випадки переслідуються за Кримінальним кодексом України.

(20-11-2004 13:43 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100950995.html)

Перешкоджання виробництву та розповсюдженню ЗМІ

22.12.2004

В Миколаїві вилучено весь наклад газети "Южная правда" за 18 листопада

   

Як повідомило достовірне джерело в редакції Миколаївської обласної газети "Южная правда", з обласної типографії вилучили весь наклад числа газети за 18 листопада, де на 5-й сторінці ціла полоса була присвячена проектам президентських указів В. Ющенка. У редакції ніхто не знає, куди поділась газета, проте припускають, що весь наклад відвезли на спалення.

Це вже не перший випадок знищення накладів газет в Миколаєві. Перед першим туром виборів 27 жовтня вночі в обласній типографії вимкнули світло в той момент, коли мали друкуватися газети з матеріалами про мітинг на підтримку Ющенка, який напередодні відбувся в Миколаєві (25 жовтня).

Таким чином, було зірвано видання чисел газет "Вечерний Николаев", "Николаевские новости". Натомість збільшеним накладом (100 тис. примірників) 26 жовтня було надруковано газету "Скиф", в якій на всю першу полосу було розміщено анонс матеріала "Фашисты-нашисты".

Редакції інших газет, які хотіли вчасно надрукувати свої числа, були змушені прямо в типографії вирізати матеріали про мітинг на підтримку Віктора Ющенка

(19-11-2004 05:39 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100835584.html)

Судові процеси проти журналістів та ЗМІ. Цивільні справи. Дифамація

22.12.2004

Свобода слова а ля янучари: Єфремов проти «Луганчан»

   

Обиделся Александр Сергеевич на статью в газете «Луганчане» «Остап Бендер — пацан», рассказывающую о некоторых неблаговидных делах, касающихся лично Ефремова.

Естественно, Александр Ефремов, как любой гражданин Украины, имеет на это полное право. Не касаясь юридической стороны вопроса по сути заявления губернатора, нельзя не обратить внимания на некоторые юридические нюансы этого дела.

Итак, Ефремов требует от газеты опровержения опубликованного материала и денежной компенсации в размере 150000 грн. 5 ноября 2004 г Каменнобродский районный суд г. Луганска вынес решение об удовлетворении иска (частично). Сумма компенсации была снижена до 100000 грн. Расходы по госпошлине отнесены на счет ответчика, т.е. газеты «Луганчане». Согласно Декрету Кабинета Министров Украины «Про державне мито», сумма составила 4991,50 грн, что составляет 5% от суммы компенсации. Гражданин Ефремов А.С., в свою очередь, должен был заплатить при подаче иска те же 5% от исковой суммы (т.е, 150000 грн), согласно тому же Декрету. Сумма должна была составить 7500,00 грн. Законопослушный губернатор пошлину заплатил. Однако для Ефремова она составила…8 гривень 50 копеек!

Дальше — больше. Во-первых, судебное заседание проходило без присутствия ответчика. Ответчик вообще в законном порядке не уведомлялся о дате и времени заседания. Во-вторых, в судебном решении отсутствие второй стороны обозначено не было. В-третьих, 5 же ноября судья Вишняк М.В. накладывает арест на средства «Луганчан» в сумме 150000 грн и сразу же после этого выносит постановление об удовлетворении иска в сумме 100.000 грн! Разница, как видите, в 50000.

Интересная судебная игра цифрами вызывает, по крайней мере, недоумение. И вопросы:

1. Почему суд «ошибся» на круглую сумму в 50.000 грн?

2. Почему ответчик был отстранен от участия в судебном заседании?

3. Почему работники Каменнобродского суда препятствовали представителю ответчика в ознакомлении с материалами дела?

4. И, наконец, почему гражданин Ефремов заплатил в казну всего восемь с полтиной?

Итак, счета газеты арестованы, работа застопорена. Вопросы остаются.

Ответы на эти вопросы должны быть получены. В данный момент дело обжалуется в апелляционном суде Луганска.

(08-12-2004 18:12 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1102522378.html)

Судові процеси проти журналістів та ЗМІ. Цивільні справи. Трудові спори

22.12.2004

Колишній ведучий програми „Вісті” на Першому національному Володимир Голосняк вимагає у суді поновити його на посаді старшого режисера телекомпані,- повідомляє медіа-профспілка

   

15 листопада він подав позов на Національну телекомпанію України до Дарницького суду Києва. Інтереси журналіста буде представляти юрист Київської незалежної медіа-профспілки Ірина Маєвська.

„Наші вимоги – поновити Володимира Голосняка на роботі на посаді старшого режисера ТВО „Новини”, анулювати запис у трудовій книжці з приводу незаконного звільнення, компенсувати середню заробітну плату за час вимушеного прогулу та відшкодувати моральну шкоду у розмірі 5500 гривень”, - говорить юрист медіа-профспілки.

9 листопада Микола Канішевський, перший віце-президент Національної телекомпанії, заявив Голосняку, що той звільнений з роботи.

Київська незалежна медіа-профспілка вважає звільнення Голосняка незаконним. Юрист профспілки дійшла висновку, що обґрунтування телекомпанією рішення про звільнення у зв’язку з закінченням декретної відпустки ведучої, яку Голосняк тимчасово підміняв, є неправомірним.

Ведучого звільнили через те, що він відмовився зачитувати заяву штабу Віктора Януковича про теледебати, вважаючи за необхідне одночасно подати точку зору штабу Віктора Ющенка, яка на цей момент вже була оприлюднена.

Голосняк є одним з понад трьох сотень журналістів, що два тижні тому виголосили протест проти цензури на телебаченні та почали боротьбу за повноту та неупередженість новин (Телекритика).

(16-11-2004 15:21 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1100611301.html)

Порушення приватності

22.12.2004

Правозахисники "в шоці" від рівня "прослушки" в Україні

   

В інтерв’ю Українській службі Бі-Бі-Сі виконавчий директор Української Гельсінської Спілки з прав людини Володимир Яворський вказав на беспрецедентний рівень прослуховування в Україні.

"Нам відомо, що лише за минулий рік у найменшій області – Чернівецькій — апеляційний суд дав 823 дозволи на зняття інформації з каналів зв’язку, тобто, на прослуховувння і зчитування електронної пошти. У США за рік, за умов боротьби з тероризмом, таких дозволів 1380", — розповів правозахисник.

"Як на мене, це є настільки неспівмірні цифри, які свідчать про те, що використання правоохоронних органів у політичних цілях в Україні – очевидне", — наголосив Яворський.

За його словами, за неофіційними даними, які ми одержали у Верховному суді, у 2002 році було надано офіційно 40 тисяч таких дозволів. Кожна людина, яку прослуховують, може перебувати у контакті із 100-120 людьми.

"Тобто, підрахунки показують, що офіційно в Україні прослуховують розмови кількох мільйонів людей", — зазначив Яворський (“Українська правда”).

(04-11-2004 11:22 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1099560136.html)

Інтернет

22.12.2004

У ДПА та ДПІ працівникам заборонили користуватись інтернетом

   

Безпрецендентне рішення прийняли у Державній Податковій Адміністрації та Державній Податковій Інспекції — працівникам заборонили користуватись інтернетом! Зараз занадто багато посадовців в Україні переймаються, що їх підлеглі дізнаються правду. Та все ж правду не сховаєш, і у наших лавах з’являється все більше чесних і сміливих людей, які вже не хочуть дурити власний народ!

(27-11-2004 21:21 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1101583263.html)

Погляди

22.12.2004

Відкритий лист до "Вечірньої Одеси"

   

Уважаемая редакция «Вечерней Одессы!»

Мне больно читать тот бред, который вы пишете!!! Мне стыдно за вас, не порочте славное звание «одесситов». Я сам одессит, вынужденный уехать за границу из-за беспредела и коррупции той власти, которая сейчас всеми путями пытается удержаться. Тем не менее, судьба моего города и страны мне не безразлична.

Неужели вы не видите что происходит вокруг вас?! Прекратите врать своим читателям, одумайтесь! Сотни теле и радио- журналистов повернулись лицом к правде, несмотря на давление и угрозы со стороны своего руководства! Надеюсь у вас хватит духа и смелости сделать то же.

Освещайте события «как есть». Весь цивилизованный мир опротестовал результаты выборов опубликованных ЦВК. Неужели это вам ни о чем не говорит? Тысячи одесситов добровольно, еще раз хочу подчеркнуть, ДОБРОВОЛЬНО, поддерживают Ющенко и отстаивают свое конституционное право на честные выборы. На протесты за Януковича народ сгоняют принудительно под страхом увольнения.

Неужели мирные демонстрации и протест против фальсификаций выборов похожи на «экстремизм», о котором И. Онищенко вещает со страниц вашей газеты? Разве вам не надоело жить в стране, в которой к вам относятся как к «быдлу» (извините на грубость) и будут так относиться, если это правительство останется у руля? Никто не может гарантировать, что с приходом к власти В. Ющенко все станет на свои места. Тем не менее, с ним у Украины есть шанс наконец подняться с колен и строить более демократичное и правовое общество, в котором закон будет уважаться, а не «затыкаться» деньгами, когда угодно, а также в котором человек будет чуствовать себя человеком (как это я прочуствовал на собственном опыте за пределами Украины).

Власти Одессы в пятницу, 26-го ноября призывали с трибун к сепаратизму. Заметьте, это делается не мирными демонстрантами с оранжевой символикой в руках, а теми, кто так много и долго убеждал одесситов в чесности результатов выборов и необходимости не поддаваться на «провокации» и не выходить на забастовки и на улицы. Подумайте об этом!!!

С уважением, В. Милентьев

(27-11-2004 02:03 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101513800.html)

Погляди

22.12.2004

Эдуард Гурвиц: Господа журналисты и руководители одесских СМИ!

   

Атмосфера политической цензуры и информационного мародерства, царящая в абсолютном большинстве городских изданий и телеканалов, не позволяют использовать общепринятое в любой демократической стране определение — «уважаемые». Чтобы вернуть себе уважение горожан, вы должны уже сегодня отказаться от тактики информационного террора и осознать, что ценой каждого печатного или эфирного слова может стать гражданский мир, конституционный порядок и территориальная целостность Украины. Освещение хода президентских выборов в Одессе прошло под знаком грубейших нарушений конституционных свобод граждан, замалчивания и извращения позиции Виктора Ющенко, став частью преступного плана власти по фальсификации итогов народного волеизъявления. В настоящий момент грубое административное и силовое давление властных структур и отдельных руководителей на СМИ уже не может служить оправданием соглашательству. Право одесситов на честную и объективную информацию одновременно является вашим гражданским и профессиональным долгом. Одесса больше не будет заложником чьей-то беспринципности и конформизма. Большинство общенациональных СМИ свой выбор уже сделали, но нам необходима правда и в одесском эфире и на страницах одесских газет.

Господа акционеры частных СМИ!

Право частной собственности на автомобиль не освобождает его владельца от обязанности соблюдать Правила дорожного движения. В противном случае он может быть, как минимум, лишен возможности пользоваться автомобилем. Вы уже давно находитесь за обочиной правового информационного поля. Остается последняя возможность вернуться в его границы.

С 28 ноября в Одессе в соответствии с Декретом Комитета Национального Спасения создан Одесский городской Комитет Национального Спасения. На него возложены управление и координация деятельности всех структур коалиции «Сила Народа» и ее партнеров.

Нам не нужны «рупоры оппозиции». Мы требуем свободного и равного доступа к каналам информации, объективного освещения происходящего в стране и в Одессе, отказа одесских СМИ всех форм собственности от противоправных и подстрекательских призывов, пропаганды разделения граждан по языковому, национальному, религиозному, географическому или любым иным признакам. Мы предупреждаем о политической и уголовной ответственности тех, кто продолжает подталкивать общество к гражданскому конфликту.

Председатель Одесского Городского
Комитета Национального Спасения
Эдуард Гурвиц

 (01-12-2004 14:47 Майдан-ІНФОРМ
http://maidan.org.ua/static/news/1101905270.html )

Саморегуляція

22.12.2004

27 октября на пресс-конференции в Киеве сопредседатель Харьковской правозащитной группы Евгений Захаров заявил о “политических преследованиях” в ходе избирательной кампании в Украине

   

27 октября на пресс-конференции в Киеве сопредседатель Харьковской правозащитной группы Евгений Захаров заявил о “политических преследованиях” в ходе избирательной кампании в Украине. Е. Захаров сообщил, что в организацию обратился с заявлением главный редактор информационного агентства “Статус-кво” В. Чистилин, в котором указал, что “его принуждают написать заявление об увольнении по собственному желанию через отказ выполнять заказ относительно агитации агентством за Виктора Януковича”. Е. Захаров отметил, что таким же образом принудили написать заявление главного редактора газеты в городе Чугуеве, которая принадлежит городскому совету, поскольку он опубликовал материал с народным депутатом Украины, который поддерживал кандидатуру Виктора Ющенко на пост Президента Украины. Он также отметил, что когда оператор Андрей Войцеховский старался снять на камеру задержание участников движения “Пора”, то “люди в штатском выхватили камеру и бросили в фонтан”. По его словам, съемочной группе 7-го харьковского телеканала “люди в штатском” грозили расправой, если они будут снимать задержание протестующих студентов. Е.Захаров отметил, что шесть СМИ Харькова сделали общее заявление, что за все годы независимости Украины они никогда не ощущали такого неистового давления на журналистов. Он сообщил, что в Харькове была закрыта программа “2 плюса” перед выходом эфира с В.Ющенко. Кроме того, сопредседатель ХПГ сказал, что при отсутствии главного редактора харьковской газеты “Объектив-Но”, без понятых, без открытия уголовного дела был проведен обыск на ее даче, и до сих пор она не получила объяснений по этому поводу от правоохранительных органов. Е. Захаров подчеркнул, что в последнее время в Украине происходили массовые задержания активистов молодежных организаций.

(28.10.2004 12:24

http://proua.com/news/2004/10/28/122433.html)

Саморегуляція

22.12.2004

Міжнародна Федерація журналістів виступила на захист свободи слова в Україні

   

Міжнародна Федерація журналістів виступила на захист свободи слова та проти цензури і залякування журналістів в Україні. Оприлюднена заява проголошує, що "журналісти світу підтримуть тих 200 сміливців, які воюють проти залякування та цензури на українських виборах".

Мова йде про підтримку виступу близько двохсот журналістів провідних телеканалів, які публічно виступили проти утисків. Місія Міжнародної Федерації у Києві також відстежує ситуацію із загрозою закриття “5-го каналу”, де журналісти проводять голодування протесту (Бі-Бі-Сі).

(02-11-2004 13:12 Майдан-ІНФОРМ

http://maidan.org.ua/static/news/1099393974.html)

Саморегуляція

22.12.2004

Киiвська медiа-профспiлка: Моніторинг порушень прав журналістів та ЗМІ. Аналітичний огляд конфліктних ситуацій у медіа-сфері України (грудень 2004)

   

У грудні 2004 року зафіксовано 56 конфліктних ситуацій у медійній сфері України. Загальна ситуація навколо ЗМІ, як і у кілька попередніх місяців, все ще визначалася контекстом виборчої кампанії, що була пролонгована відповідними рішеннями Верховного Суду – стосовно відміни результатів другого туру виборів від 21 листопада і призначенням на 26 грудня переголосування.

Політична криза в Україні, яку спровокували масові та системні фальсифікації з боку чинної влади в ході другого туру та масовий суспільний протест, що згодом отримав назву “оранжева революція”, спричинили ряд факторів, які безпосередньо вплинули саме на функціонування мас-медіа. Детальніше автори моніторингу зупинялися на цих факторах у попередньому огляді за жовтень-листопад 2004 року. Тоді, серед іншого, ми констатували два ключових моменти. З одного боку – активізація спротиву цензурі всередині журналістського середовища, з іншого — зміну пріоритетів чинної влади, яка від потужного використання маніпулятивних інформаційних технологій, що не принесли бажаного результату, зосередила зусилля на жорсткому застосуванні адміністративних важелів для забезпечення фальсифікації виборів на користь свого кандидата.

Нагадаємо, що таке системне використання технологій фальсифікації результатів виборів передбачало максимальне блокування доступу на виборчі дільниці та до виборчих комісій не тільки спостерігачів чи членів комісії від опозиційних кандидатів, але й журналістів. Якщо раніше процес фальсифікацій відбувався передусім на етапі підрахунку голосів (як це було в тому ж Мукачевому), то на президентських виборах фальсифікації здійснювалися ще й протягом дня голосування – йдеться про зловживання з відкріпними талонами, голосування на дому і елементарне вкидання бюлетенів.

Задля приховування цих зловживань представникам преси чинилися всілякі перешкоди в доступі на виборчі дільниці. Відмова в доступі до інформації – це порушення стало “хітом” жовтня і листопада саме ”завдяки” виборчим махінаціям. За жовтень-листопад ми зафіксували 64 таких випадки (йдеться лише про випадки, які стали відомими і були відображені у ЗМІ). Симптоматично, що більшість таких порушень зафіксовані у тих регіонах, де спостерігалася найбільша кількість порушень та фальсифікацій – у Харківській, Сумській, Кіровоградській, Донецькій та Луганській областях.

З кінця листопада – початку грудня ситуація з використанням адмінресурсу в ході виборчої кампанії істотним чином змінилася. “Оранжева революція” привела до розколу всю бюрократичну вертикаль влади – за політичними і прагматичними міркуваннями, за регіональними пріоритетами. Таким чином була фактично зруйнована спеціально створена і планомірно функціонуюча державна “машина” фальсифікацій та тотального інформаційного маніпулювання. Зруйнована далеко не остаточно. Але цілком очевидно, що нечувана досі суспільна активність українців змусила значну частину чиновництва повірити у невідворотність серйозних змін. А отже – за звичаєм всілякої бюрократії, спробувати знайти своє місце у нових умовах. Можливо тому спроби фальсифікацій, як і спроби перешкодити відкритому інформуванню про хід переголосування, носили, можна сказати, “залишковий” характер. І хоча відмова від доступу до інформації все одно залишалась найпоширенішим порушенням грудня – причому з цілком очевидною регіональною орієнтацією на східні та південні області – все ж недавнього розмаху їм уже, на щастя, бракувало.

З 19 зафіксованих моніторингом випадків лише п’ять відбулися у Центрі та на Заході (у Закарпатті), решта – на Сході і Півдні. Цей факт теж може послужити своєрідною характеристикою для визначення рудиментів адмінресурсу.

Частина відмов у ході голосування, вже традиційних для днів виборів, стосувалася представників Комітету виборців України, які, позбавлені законодавчого права офіційно спостерігати за ходом виборів, змушені були акредитовувати своїх спостерігачів за посвідками газети “Точка зору”.

Більшість приводів для не допуску на дільниці мотивувалися доволі надуманими, але формально можливими причинами на зразок: неправильне оформлення журналістських посвідчень (немає фотографії, підпису, прострочений термін), що, до речі, черговий раз підтвердило актуальність ініціатив незалежної медіа-профспілки щодо видачі єдиних прес-карт.

Втім, фіксувалися й випадки, коли журналістів не допускали на дільниці без будь-яких пояснень.

Другим за кількістю зафіксованих у грудні випадків порушенням були напади на журналістів. Таких трапилося 9. Деякі з них стали наслідком нетерпимого ставлення окремих осіб до відкритого вираження своєї політичної позиції – навіть на такому елементарному рівні, як носіння відповідної символіки, що швидше є наслідком загального дефіциту культури і тривалою напругою політичного протистояння.

Кілька нападів можна попередньо кваліфікувати, як розбійні і здійснені з корисливою метою – заволодіння майном та грошима. Принаймні, іншої кваліфікації поки що немає ні від самих потерпілих, ні від правоохоронних органів. Трапився також випадок, коли потерпілий виявився керівником телекомпанії, яка вступила у жорстку конкуренцію за мовлення на 60-му телеканалі. Тут, згідно із заявою потерпілого, є підстави вважати, що напад був прямо пов’язаний з його професійною діяльністю.

Кілька нападів були безпосередньо пов’язані з ходом виборчої кампанії.

Невідомі в центрі Донецька напали на учасників організації "Пора", зірвали встановлений ними помаранчевий намет, а також побили фотокореспондента газети „Салон Дона и Баса” Сергія Ваганова, який знімав напад, і пошкодили його фотоапаратуру. За фактом завдання тілесних ушкоджень і псування майна журналіста Ворошиловський районний відділ внутрішніх справ Донецька порушив кримінальну справу за ст.296 ч.2 Кримінального кодексу "Хуліганство".

У рамках проекту “Донбас-Карпати” телеканал “Інтер” відправив на Львівщину та Луганщину знімальні групи. На Захід поїхали журналісти з блакитною символікою, на Схід – з помаранчевою. Метою журналістів у такий радикальний спосіб було виявити ставлення до політичної ситуації в Україні жителів цих регіонів.

За словами Михайла Дворянчука, редактора та журналіста, що входив до складу групи телевізійного проекту “Донбас-Карпати”, сутичка сталася у центральній частині міста Алчевськ. Група з чотирьох людей напала на 2 автомобілі знімальної групи “Інтера. Перший автомобіль був оздоблений помаранчевою символікою, у другому, без символіки, знаходився оператор з прихованою камерою. Люди намагалися відірвати оглядові дзеркала, через відчинені вікна пошкодити обличчя водія та пасажирів. Михайло Дворянчук додав, що нападники не могли знати, що у машинах знаходяться журналісти, тому пов’язує напад тільки з наявністю на машині символіки кампанії Віктора Ющенка. Окрім Михайла Дворянчука до знімальної групи входили журналіст Олена Пастушенко, два оператори та водій.

Невідомі жорстоко побили системного адміністратора інформаційного агентства “Контекст-Черкаси” і верстальника газети черкаського наметового містечка “Оранжист. Вісник помаранчевої революції” Ігоря Гоцева. Перш ніж вдарити Ігоря по голові, нападники крикнули йому: “Це тобі за “Оранжиста”!”

Ігор повертався додому, коли на зупинці у Південно-Західному мікрорайоні Черкас його перестріли четверо молодиків у темному одязі. За словами Ігоря, нападники вдарили його по голові чимось твердим. Від удару він упав, і нападники почали бити його ногами. Ігор втратив свідомість, а коли прийшов до тями, нападники вже зникли. Прикметно, що у Ігоря з кишень нічого не зникло.

Тим часом, у грудні знайшли свій розвиток кілька кримінальних справ, пов’язаних з протиправними діями щодо журналістів. Зокрема, співробітники карного розшуку Київського райвідділу міліції Донецьку затримали двох підозрюваних у нападі на громадянина США, журналіста британської газети «Financial Times» у Донецьку.

За словами начальника карного розшуку Київського райвідділу міліції Донецька Сергія Бушуєва, проти затриманих порушена кримінальна справа за статтею 186 ч.2 «Грабіжництво», що передбачає покарання у вигляді позбавлення волі строком від 4 до 8 років. Бушуєв додав, що обидва затриманих визнали свою провину.

Напад на кореспондента "України Молодої" Сергія Довгаля розкрито, повідомила "Україна Молода".

На кореспондента напали у Дніпропетровську 22 листопада 2004 року. Невідомий вдарив журналіста по голові і забрав мобільний телефон та портфель. За інформацією видання, у портфелі були документи стосовно фальсифікацій на виборах Президента України.

На початку слідства версія про політичне підґрунтя нападу розглядалася, проте не підтвердилася. Співробітники Індустріального райвідділу міліції міста затримали 30-річного підозрюваного. Проти нього було порушено кримінальну справу за статтею 186 ч.2 Кримінального Кодексу України (грабіж, поєднаний з насильством). Підозрюваний зізнався у тому, що метою нападу було викрадення мобільного телефону, оскільки за місяць до цього мобільний поцупили в його дружини, і він у такий спосіб вирішив відновити справедливість. Злочинця знайшли за контрактом з провайдером мобільного зв’язку, послугами якого користувалася дружина нападника. Також затриманий зізнався у тому, що портфель з документами викинув на смітник.

У Сімферополі прокурор зажадав засудити кримських татар, підозрюваних у нападах на тележурналістів і відвідувачів сімферопольського бара "Каттон-клуб", до позбавлення волі на термін від 3 до 13 років.

Ці дві кримінальні справи об’єднали, бо участь у них, за даними слідства, брали одні і ті ж особи. Розгляд справи триває у місцевому суді Центрального району Сімферополя з початку нинішньої осені. Особливо суворого покарання, вважає представник прокуратури, заслуговує Куртсеіт Абдуллаєв, передає ІТАР-ТАРС.

За даними правоохоронців, навесні нинішнього року у Симеїзі група татар напала на журналістів, що знімали незаконні будівлі на захопленій татарами приватній території, завдала важких травм телеоператору російського Першого каналу і розбила його камеру.

Фіксувалися у грудні, щоправда значно рідше, ніж у попередні місяці, факти відключення від мовлення телеканалів. Відключення були епізодичними. Зате, звертає на себе увагу, що тепер до “опальних” долучився і канал “1+1”, що різко змінив свою інформаційну політику після листопадових подій.

Якщо раніше, в окремих регіонах пробували в “наказовому порядку” припинити трансляції опозиційних каналів, то у грудні депутати Луганської обласної ради ухвалили рішення звернутись до Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення з вимогою призупинити дію ліцензій "5-го каналу" та ТРК "Ера".

Як передає УНІАН, облрада просила це зробити у зв`язку з розповсюдженням цими каналами матеріалів, які суперечать Конституції України та закону про телебачення та радіомовлення. Водночас, сесія Луганської обласної ради скасувала своє рішення від 24 листопада поточного року про заборону трансляції цих каналів на території області.

У грудні були розглянуті кілька судових справ – як за позовами самих журналістів так і за позовами до них, чи до ЗМІ. Зокрема завершився розгляд кількох “довгограючих” справ, які не раз згадувалися у наших моніторингах.

Так, Печерський районний суд Києва залишив без розгляду позов колишнього юриста Інституту масової інформації Марії Самбур та головного редактора газети „Антенна” Валерія Воротніка до Інтернет-видання „Українська правда”, журналіста Володимира Бойка та керівника радіо „Континент” Сергія Шолоха про захист честі та гідності. Про це повідомив „Трибуні” Володимир Бойко.

Позов стосувався публікацій в „Українській правді” матеріалів Бойка і Шолоха, у яких йшлося про причетність Самбур і Воротніка до переслідування радіо „Континент” і участі в піар-проектах партії СДПУ (о).

Суд ухвалив рішення про залишення позову без розгляду на підставі того, що позивачі три рази поспіль не були присутні на судових засіданнях.

Місцевий суд Франківського району Львова задовольнив позовні вимоги народного депутата Володимира Яворівського з приводу захисту честі, гідності та ділової репутації та спростування недостовірної інформації до газети „Молода Галичина”.

Суд зобов’язав газету всі поширені про Яворівського відомості у номері від 13 листопада у 2003 р. спростувати як такі, що не відповідають дійсності. Відповідно до рішення суду, „Молода Галичина” повинна виплатити як компенсацію депутату 30 тис. гривень.

Позов Яворівський подав у грудні минулого року. В ньому депутат вимагав відшкодування моральної шкоди у розмірі 100 тис. гривень.

У статті газета поширила інформацію про те, що у радянські часи Володимир Яворівський був агентом КДБ і разом з Дмитром Павличком у 1973 році писав доноси тодішньому голові КДБ Ю. Андропову та голові Спілки письменників СРСР Маркову, а також щодо його причетності до вбивства головного редактора „Літературної України” Л. Плюща.

Факти співпраці Яворівського з КДБ були опубліковані у 1993 році газетою „Товариш”, після чого були спростовані у суді.

Загалом, можна констатувати, що незважаючи на значну цифру зафіксованих конфліктів у грудні, українські журналісти та ЗМІ працювали в атмосфері певних позитивних змін. Як і очікували автори моніторингу у попередньому його випуску, підйом суспільної активності українців дозволив вітчизняним мас-медіа вирватися з під пресу Єдиної Дезінформаційної Системи, яку так довго вибудовувала тепер уже колишня влада.

Наслідком цього стала і зміна характеру конфліктів у інформаційній сфері, яку, може, ще важко вловити. Справді, якщо відкинути ті конфлікти, які прямо чи опосередковано стосувалися завершального етапу виборчої кампанії, то отримаємо цікаву картину. Кількість і зміст решти конфліктних ситуацій загалом можна вважати достатньо адекватними для нормального функціонування преси, яка, без сумнівів, і в демократичнішому ніж зараз суспільстві стикатиметься із різноманітними ризиками, за визначенням перебуваючи на лінії неминучих суперечностей – між народом і владою, між особистістю і суспільством, між окремими особистостями, між законом і справедливістю...

Чи відбудеться взагалі, і як саме відбуватиметься процес переходу української журналістики до нормальної ролі вічно злого і невдоволеного Цербера демократії, ми сподіваємось уважно відстежувати і надалі

(http://www.profspilka.org.ua/cgi-bin/show_story.cgi?id=661&Idr=22&L=ua).

(10-01-2005
http://maidan.org.ua/static/mai/1105355481.html  )

Свобода Висловлювань в Україні, 2004, №10

Рекомендувати цей матеріал
X




забув пароль

реєстрація

X

X

надіслати мені новий пароль


догори