ВІЙСЬКОВО-ГЕРАЛЬДИЧНЕ ПІРАТСТВО
Конституція України гарантує громадянам захист інтелектуальної власності, інших авторських прав, моральних та матеріальних інтересів (ст. 54). Однак, механізм захисту інтелектуальної власності є чи не най-слабшою ланкою нашого законодавства. Прикладом цьому може послужити історія тиражування символіки Військово-повітряних Сил України.
Вінничанин Валерій Ляхов почав роботу по створенню системи символів та емблем ВПС України наприкінці 1993 року. Через два роки, восени 1995 року, проект системи був завершеній. Однак, вже на цьому етапі виявилося, що розробки майора Ляхова офіцери управління виховної роботи Командування ВПС (в.о.начальника — підполковник Кравчук) подають як свої, замовчуючи імя справжнього автора. Водночас, ніхто не вважав за потрібне повідомити Валерія Ляхова про розміщення замовлень на виготовлення його творчих доробок чи хоча б залучати автора до участі в контролі якості виготовлених знаків. За таких умов майор Ляхов був змушений вжити заходів для захисту своєї інтелектуальної власності.
Після затвердження Командуючим ВПС першого комплекту символів (це сталося 15 лютого 1996 року) Валерій Ляхов подав необхідні документи до Українського Фонду Активізації Масової Творчості. Авторська довідка УФАМТ №641 була видана 16 квітня 1996 року.
Вже після отримання цього документу майор Ляхов дізнався, що замовлення на тиражування його розробок, розміщене на харківському підприємстві «ІнтерПротек», причому нібито на «розробку ескізів» витрачено 45 млн. крб. (за розміщення замовлення відповідав той самий пан Кравчук В.Ф.)
У липні 1996 року майор Ляхов розробив макет грамоти Командуючого ВПС України. Авторство макету привласнив співробітник фірми «ІТІ» С.Ігушев, а грошову винагороду за «технічне редагування» отримав підпол-ковник Бруквач, який і розмістив замовлення на «ІТІ».
В травні 1997 року на нараді розробників військової символіки у Генштабі Валерій Ляхов побачив виготовлені за його проектами нашивки. На нараді ці нашивки подавалися як взірець, але імя автора названо не було — нашивки були подані як розробка «талановитих співавторів»!
12 червня 1997 року Державне агентство України з авторських і суміжних прав зареєструвало авторські права на зразки символіки ВПС України Валерія Ляхова (свідоцтво ПА № 571).
Однак, на 20 травня 1997 року Речове управління ВПС уклало договір зі Львовським МП «Юля» про виготовлення 5000 нарукавних нашивок ВПС, а у червні — про виготовлення емблем на кашкет (фактичний виробник — Львівське НВІО «Топаз»). Неодноразові звернення Валерія Ляхова, до керівників цих підприємств про необхідність врахування його авторських прав (із посиланням на документи) або просто ігнорувалися, або їх наслідком були сміхотворні відмовки («Це давно вже було», — як зазначив директор «Топазу» Ізвок В.І.) чи незрозумілі натяки (Просимо …встановити, хто власник твору, а хто зайнявся плагіатом», — писав директор ТзОВ «Юля» Галишинець Л.М.) Львівські виробники посилалися на те, що у замовленні не йшлося про автора… На допомогу «Юлі» і «Топазу» прийшов офіцер Західного Оперативного командування полковник Слободянюк М. Він запропонував майору Ляхову відмовитись від своїх претензій, а натомість йому «влаштують премію». Цілком вірогідно, що пан полковник не переглядав телефільм «Крила України» (знятий ще 1996 року) де йшлося про авторство символів ВПС, не читав у «Народній Армії» статтю Никифора Лисиці «Засяють соколи на грудях українських авіаторів», не помітив ще кількох статей у «Війську України», «Армії України», але не міг же він, як голова секції військової емблематики Українського гераль-дичного товариства, не поцікавитися авторством емб-лем ВП. Про які сам же згадував у тій самій «Народній Армії!?
Проведена у 1998 році серія експертиз промислових зразків підтвердила, тотожність львівської продукції авторським розробкам Валерія Ляхова.
Отже, помітивши на тулії кашкету авіатора алюмінієвого сокола, ви можете переконатися, що це один із 65000 піратських знаків, виготовлених із грубими порушеннями авторських прав. Те ж саме стосується і нашивок, виготовлених методом аплікації. До речі, якість піратської продукції далека від оптимальної, на відміну від оригінальної продукції — гаптованих нашивок виробництва геральдичної лабораторії «Авіастиль», очолюваної майором запасу Валеріем Ляховим. (При роботі над статтею були використані документи з архіву лабораторії «Авіастиль» та особистого архіву Валерія Ляхова.)