МЕМОРІЯЛЬНИЙ МУЗЕЙ У КУЧИНО — СОВІСТЬ РОСІЇ
Контингент політичних концтаборів (які в СРСР називалися невинними словами «исправительные учреждения») з 1972 року репресивна радянська влада стала переміщувати з Мордовії, що неподалік Москви, на Урал. Причина — з таборів у 60-х роках стала виходити у «велику зону» та за кордон інформація про політвязнів та умови їх утримання. Тим часом КГБ готував чергову «чистку» суспільства — на цей раз від «антирадянщиків», які, власне, не дуже й приховували свою діяльність, відкрито заявляючи про своє «дисидентство». Оскільки більшість із них були між собою знайомі якщо не особисто, то через літературу самвидаву та посилання радіо «Свобода», то їх потрібно було надійно ізолювати, розєднавши в порівняно невеликих зонах.
13 липня 1972 року в умовах надсекретності (навіть конвоїри були одягнуті в спортивні костюми) в Чусовський район Пермської області прибув перший ешелон з декількома сотнями мордовських вязнів суворого режиму. В дорозі він був три доби. Рухався ночами. Удень вязні знемагали в розпечених «столипінах» (того спекотного літа горіли ліси і торфовища). Непритомніли. Один помер. Багато хто, коли вивантажували, не міг устояти на ногах. Їх розмістили в зонах ВС-389/35 (ст. Всехсвятська, посьолок Центральний), 36 (с.Кучино), 37 (с. Половинка).
Ще один великий етап мордовських вязнів суворого режиму прибув на Урал улітку 1976 року.
Нарешті 1 березня 1980 року в Кучино були перевезені з Сосновки, що в Мордовії, 32 вязні особливо суворого режиму (знову один у дорозі помер). Серед етапованих були члени Української Гельсінкської Групи Левко Лукяненко, Олесь Бердник, Олекса Тихий, Богдан Ребрик, Данило Шумук. Під нове «учреждение особо строгого режима ВС-389/36» пристосували деревяне приміщення колишнього тартака (пилорами), що за кілька сот метрів від зони суворого режиму.
Так розпочалася історія «учреждения», що стало відоме в світі як «табір смерті». Бо це тут були доведені до смертельного стану 8 вязнів, у тому числі в 1984 році Олекса Тихий, Юрій Литвин, Валерій Марченко, а Василь Стус і загинув тут у карцері вночі з 3 на 4 вересня 1985 року. Це тут у період від 1 березня 1980 до 8 грудня 1987 року — в різний час і в різних камерах — каралися, окрім уже згаданих, члени Української Гельсінкської Групи Іван Кандиба, Віталій Калиниченко, Михайло Горинь, Іван Сокульський, Петро Рубан, Микола Горбаль, закордонні її члени естонець Март Ніклус та литовець Вікторас Пяткус, які вступили в УГГ в найтяжчу годину — у 1982 році. Тут минули й мої 6 років життя. Поруч, на суворому режимі, сидів Голова Групи Микола Руденко. Усього 18 осіб. Ніде й ніколи ми не збиралися в такій кількості...
Тут каралися також Іван Гель, Василь Курило, Семен Скалич (Покутник), Григорій Приходько, Микола Євґрафов. Як і в кожному політичному концтаборі, українці становили більшість його «континґенту», але в цьому «інтернаціоналі» провели по кілька років також литовець Баліс Ґаяускас, естонець Енн Тарто, латвієць Ґунар Астра, вірмени Азат Аршакян і Ашот Навасардян, росіяни Юрій Федоров, Леонід Бородін. Більшість із цих людей були відомими діячами національно-визвольних рухів, правозахисниками, а звільнившись, стали визначними політиками і громадськими діячами. Усього тут за 7,5 року побувало 56 вязнів. Усі ми в радянської влади були особливо небезпечними рецидивістами або особливо небезпечними злочинцями, яким смертна кара замінена 15-ма роками увязнення (було тут декілька звинувачених у співпраці з німецькими окупантами).
Фактично це був не табір, а тюрма з наджорстоким режимом утримання. Якщо в кримінальних таборах рецидивістів виводили в робочу зону, то ми, політичні рецидивісти, й працювали в камерах. І погулянки нам давалося одну годину на добу в оббитому бляхою дворику два на три метри, заснованому згори колючим дротом, а на помості — наглядач. З наших камер було видно тільки огорожу, що за 5 метрів від вікна, і трошки неба. Харчування наше було вбоге, вода іржава і смердюча, ми, стрижені, носили одяг зі смугастої тканини. Побачення нам давалося одне на рік, пакунок до 5 кг належався один на рік після половини терміну, та й тих старалися позбавити. Дехто з нас роками не бачив нікого, крім співкамерників і охорони.
8 грудня 1987 року, саме в той день, коли Михаїл Ґорбачов мав переговори з Рональдом Рейґаном у Рейкявіку і йому треба було брехні хоч на один день (що політвязнів у Кучино вже нема), в зону нагрянула велика команда наглядачів. Нас, тоді вже 18-х, обшукали і вивезли воронками до зони № 35, що на станції Всехсвятська, звідки впродовж півтора року позвільняли, «помилувавши», — Ґорбачов не зважився одразу реабілітувати нас і взяти собі в союзники, щоб разом робити перебудову. Реабілітовані ми аж після прийняття 17 квітня 1991 року Верховною Радою УРСР «Закону про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні».
Хоч наш барак залишився порожнім, та на цьому історія «исправительного учреждения» не закінчилася.
Звільнений улітку 1987 року Михайло Горинь приїздив сюди удвох із Павлом Скочком 6-7 квітня 1988 року за завданням відновленого Вячеславом Чорноволом журналу «Український вісник». Вони мали намір домогтися побачення з нами, вязнями, але зустрілися лише з деяким начальством та вислухали його погрози. Їхній звіт опубліковано в ч. 13 УВ.
У травні 1989 року в Кучино приїхали естонці на чолі з Мартом Ніклусом. Зазняли довкола, але барак тоді ще був замкнутий.
Я побував тут 31 серпня 1989 року в складі експедиції Товариства репресованих та Української Гель-сінкської Спілки з метою перевезти на Україну похованих неподалік у селі Борисово Василя Стуса і Юрія Литвина та похованого в Пермі Олексу Тихого. Нам тоді не дозволили цього зробити, покликаючись на «нес-приятливу санепідемобстановку». Але ми обійшли вже відчинені камери, зазняли все на відео- та кіноплівку, в тому числі й карцер, де загинув Стус (цей матеріял можна побачити в кінофільмі Станіслава Чернилевського про В.Стуса «Просвітлої дороги свічка чорна»). Тоді я знайшов у 8-й камері три ключі від камер — і вже 9 вересня дзвонив ними з трибуни Установчого зїзду Народного Руху України.
Удруге ми приїхали до цих незабутніх місць 17 листопада того ж року, коли радянська влада хоч і шкодила нам, але формально не перечила забрати наших покійників на Вкраїну. У барак ми тоді не заходили — ніколи було. Але дізналися, що після нашого першого приїзду кагебістська банда вчинила там погром: понищила бульдозером огорожі («запретки»), повиривала ґрати, замки. Після цього населення почало потроху розбирати підлогу, навіть шиферну покрівлю. Тоді подумалося: нехай гине тюрма, так їй і треба!
Та, на щастя, знайшлися в Росії люди, які збагнули історичну цінність цього «обєкта» — барака останнього в СРСР політичного концтабору. Це засновники Пермського обласного відділення міжнародного історико-просвітницького, правозахисного і благодійного товариства «Меморіял», яке виникло 1988 року — викладачі вузів і журналісти. Вони взялися відновити зону в усій її непривабливій цілісності та виставити на загальний огляд те, що зовсім недавно так пильно охоронялося від радянських людей, що будували комунізм. Вони розпочали цей рух сумління російського народу. Погодьмося, що це справді громадянський подвиг — виносити ганьбу своєї нації на цілий світ! Але ці справжні патріоти Росії керувалися міркуваннями вищого порядку: немає для їхньої батьківщини іншого способу відновити повагу в світовому співтоваристві, як перейти через катарсис — очиститися від скверни.
«Меморіял» ставив перед собою цілі: збереження та увічнення памяти жертв тоталітарного режиму в СРСР, активна участь у демократичних перетвореннях, сприяння розвиткові громадянської і правової свідомости, відновлення історичної правди про злочини тоталітарного режиму, про незаконні й терористичні методи керівництва державою. Тож наявність цього барака саме в їхній області зобовязувала їх до дії.
Починаючи з 1994 року «Меморіял» почав відновлювати концтабір і створювати в ньому Меморіяльний музей історії політичних репресій і тоталітаризму «Перм-36». Мене покликано було на його освячення 13 вересня 1995 та на відкриття у вересні 1996 року. Побували там також син Василя Стуса Дмитро, син Олекси Тихого Володимир зі своїми синами, історик Ярослав Тинченко, журналіст Вахтанг Кіпіані. Торік туди їздили Левко Лукяненко та Євген Сверстюк. Отже, цьогорічні відвідини Музею не були для мене такими вражаючими — хоч незвично, що тебе показують екскурсантам як живий експонат... Але цього року ми з Михайлом Горинем побачили також відновлені бараки табору суворого режиму, що поруч. Деякі з них вирішено законсервувати в руїноподібному стані — як символ зруйнованої тоталітарної епохи.
Щоб уявили собі, як ефективно працює цей Меморіяльний музей, скажу, що за один день 22 червня в ньому побувало 11 екскурсій — і це за 250 км від обласного центру! 23 червня до 4 години дня — 7. За неповний червень через нього пройшло вже 3 тисячі осіб — школярів, студентів, учителів. Музей співпрацює з аналогічними німецькими музеями «Бухенвальд», «Заксенхаузен» та іншими. Щороку в Пермі чи в Чусовому проводяться міжнародні конференції з питань тоталітаризму і прав людини — їх учасники (серед них колишні політвязні) обовязково відвідують це страшне місце. На відбудові обєкта вже третє літо працюють студенти-волонтери не лише з Росії, а й із Німеччини. Домоглися, що деякі юнаки проходять тут альтернативну службу — працюють у госпісі та в психоневрологічному інтернаті. Волонтерська група з 50 молодих людей надає соціальну допомогу колишнім політвязням.
Хто доторкнувся до цієї болючої рани, хто побував тут — уже не захоче реставрації комунізму. Музей робить величезну справу — повертає російському народові історичну память, розказує молодому поколінню невідомі трагічні сторінки недавньої історії Росії, щоб у нього виробилася стійкість проти вірусу тоталітаризму. І це подає надію нам, українцям, адже хочемо мати в особі російського народу доброго сусіда, що поважатиме загальнолюдські цінності, якими є права людини й нації, і нас як окремий народ і державу. Тому ми, колишні політвязні, активно співпрацюємо з Пермським «Меморіялом». Це наша, сказати б, «рука України» в Росії.
Якою енерґією живиться ця потужна школа антикомунізму?
Перш за все — це совісні люди, які повязали свою долю з цим Музеєм. Викладачі Пермського державного педагогічного університету Віктор Шмиров, Михаїл Черепанов, Андрій Суслов, журналіст Олександр Каліх, випускниця університету Яна Зикова і її батько Віктор Зиков проводять тут чималий шмат свого життя. Купили в сусідній деревні Тьомная ізбу і обжили її. Працюють на відбудові, створюють у Музеї загальні і персональні експозиції, проводять екскурсії. Разом з тим ведуть величезну пошукову й наукову роботу (декілька разів приїздили по матеріяли й до нас в Україну), поповнюють Інформаційно-бібліотечний центр «Права людини», створили Асоціацію жертв політичних репресій, Школу прав людини, щороку скликають міжнародні наукові конференції, пишуть Книгу памяті жертв політичних репресій Пермської області (торік видали першу з них — «Годы террора»).
Друге — юридичний статус. Він визначився активністю «Меморіялу», який в області, хоч є громадською організацією, фактично став найпотужнішою політичною силою — 7 тисяч членів! «Меморіял» провів на посаду губернатора і в депутати Держдуми проґресивно мислячих і демократичних людей Геннадія Ігумнова та Віктора Похмєлкіна, а тепер має підтримку влади. Обласна адміністрація 30 серпня 1994 року прийняла постанову №235 «Про створення меморіяльного музейно-архівного комплексу «Меморіял жертв політичних репресій» і стала співзасновником Музею. Підтримують його і Міністерство культури та Комісія у справах особливо цінних обєктів культурної спадщини народів Російської Федерації при Президентові РФ. Цей Меморіяльний музей має статус особливо цінного обєкта історичної спадщини Російської Федерації.
Третє — кошти. Ніхто Пермському «Меморіялові» не дає грошей просто так, «на діяльність». Лише на конкретні справи. Ось цього року конференцію «Права людини в Росії: минуле і сучасне» профінансували Інститут перспективних російських досліджень імені Джорджа Кеннана (Вашинґтон, США), Національний фонд на підтримку демократії (NED) та IREX (USIA Small Grants Program). Пермяки зуміли «вибити» ґрант на оплату автобусів для екскурсантів-школярів. Вони видають свій Інформаційний бюлетень, матеріяли конференцій, буклети. А ще вони вміють самі працювати і заробляти гроші. Запустили в колишній зоні суворого режиму пилораму, узяли ділянку лісу, ріжуть його і пиляють на дошки, які потрібні для відбудови огорожі, улаштували майстерню для виготовлення необхідних для Музею речей. Щоправда, доводиться купувати колючий дріт — його лише на зону особливого режиму треба 50 кілометрів...
Покидаючи це місце, «де все людською мукою взялось» (В. Стус), думалося: а ми в Україні, яка найтяжче постраждала від радянського тоталітаризму, — що ми робимо для того, щоб наша історична память не спала? Мало робимо, коли наші новітні малороси-москвофіли практично безборонно аґітують у Верховній Раді за ліквідацію української держави і вже дориваються до президентського крісла, щоб знову приторочити Україну до московського сідла й етапувати незгодних у безкраї простори Росії, де вже канули в історичне небуття десятки мільйонів наших співвітчизників.