MENU
Documenting war crimes in Ukraine.
The Tribunal for Putin (T4P) global initiative was set up in response to the all-out war launched by Russia against Ukraine in February 2022.

Similar articles

Internet TV Channel challenges Kremlin’s information monopolyRussian blogger Navalny unmasks ’Kremlin’ photo smearRussian church urges Kremlin to heed protestersTwo effective death sentences in Russia’s most savage attack on Crimean Tatar civic journalists and activists Kharkiv Human Rights Group’s position regarding the detention and prosecution of Kostyantyn Zhevago21-23-year sentences for three Belarusian heroes who helped Ukraine stop Russia from taking Kyiv Ukraine dissolves notorious Kyiv court recently implicated in Russia’s attempt to reinstall Yanukovych Russia violates its own laws in murderous reprisals against Crimean Tatar human rights movement Dead souls and infants ‘voted’ in Russia’s sham ‘referendums’ on annexing Ukrainian territoryFrom a Zwastika to "No to the War". Anti-war activities in Russia, 9-18 September‘Vote to join Russia’ or armed soldiers will come for youLook at this instead. Anti-war activities in Russia, 2-11 September 202213-year sentence against Belarusian investigative journalist who helped expose crimes against Ukraine Fascism is here in Russia. Anti-war activities in Russia, 15-22 AugustOpposing the Orwellian State. Anti-war activities in Russia, 27 July-5 AugustInvaders stage fake referendum so they can accuse Ukraine of ‘invading Russia’ Chief Kremlin propagandist calls Russia’s killing of elderly civilians – Hero of Ukraine Oleksiy Vadatursky and his wife - "denazification in action"Russia confirms plans to annex occupied parts of Zaporizhzhia and Kherson oblastsFeminists, “Railroad Partisans” and School-Leavers Protest. A Digest of Protests in Russia, 25 June-2 July 2022 Belarusian rail partisans who helped save Kyiv from the Russian invaders threatened with death sentences

Russian journalists condemn ’gag’ after Putin story

15.12.2011    source: www.bbc.co.uk

Journalists at a Russian newspaper have signed an open letter of protest after its owner fired two top executives over a photo insulting Vladimir Putin.

More than 60 staff at Kommersant, a liberal business daily, signed the letter after the owner, metals magnate Alisher Usmanov, sacked the two men.

"We are being compelled to be cowards, which is unworthy and unproductive, " the internet letter said.

Mr Usmanov said he understood the journalists but stood by his decision.

A report on Russia's disputed parliamentary election in Monday's issue of Kommersant Vlast, the newspaper's magazine, contained a photo of a spoiled ballot paper with an obscene message to Mr Putin scrawled over it in red ink.

The magazine cover shows Russia's powerful prime minister staring into a ballot box with the headline "Win for United Stuffers", playing on the name of Mr Putin's party, United Russia, and the alleged practice of stuffing ballot-boxes with fake votes.

Mr Usmanov subsequently sacked the magazine's editor, Maxim Kovalsky, and the head of the publisher's parent holding company, Andrei Galiyev.

Demyan Kudryavtsev, head of the Kommersant Publishing House, took the blame and submitted his own resignation, saying on his blog that the magazine issue had been published "in violation of internal procedures, professional journalistic standards and the Russian law".

'Decent society'

In their letter, published on the openspace.ru website, the journalists argue that the obscene words in the photo were not "the words of the magazine... but a photo capturing the true behaviour of voters at the election".

Defending Kovalsky's integrity, they say: "For us to defend him is to defend our own honour and dignity."

"We regard his dismissal as an act of intimidation aimed at preventing any critical words about Vladimir Putin...

"We take particular offence at the attempt to present the dismissal of a man for his professional position as a fight for the purity of the Russian language.

"This is the same kind of fabrication that offended people at the election."

In addition to the Kommersant staff, journalists from the online newspaper gazeta.ru signed the letter.

Mr Usmanov told Russian media: "I believe I took the right decision and do not intend to reverse it.

"Emotionally, I can understand the journalists speaking up for sacked top managers...

"However... Kommersant Vlast is a respectable, independent, socio-political publication."

Writers in recent issues had, he said, "crossed the line, breaking ethical standards accepted by decent society".

Mr Usmanov, who is a major Arsenal FC shareholder, also made clear he had no intention of selling Kommersant despite an offer from fellow tycoon Mikhail Prokhorov to buy it.

"Prokhorov did indeed phone me and asked me to sell Kommersant, " he said. "I replied that I liked his joke."

Mr Putin is standing for re-election as president in March, and Mr Prokhorov has declared his intention to stand too.

 Share this